Wasmachine

1. vorig jaar

Beste forummers,

Ik heb al een poos na zitten denken over het bouwen en bewonen van een tiny house. Nu ben ik het al gewend om in een camper rond te trekken dus het leven in kleine ruimtes zal niet zo'n probleem zijn. Ik vroeg mij alleen hoe mensen hun spullen wassen, aangezien wasmachines behoorlijke energievreters zijn. Met kamperen gebruiken wij een 'wasemmer' voor de kleine dingen. In Amerika zie ik veel 'was/droog-machines' in één.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie, bewoners en aanstaande bewoners, dit (willen gaan) doen.

Groetjes Steef

2. @MarjoleinJonker heeft er over geschreven en haar verschillende oplossingen. Zie oa. dit laatste artikel:
    Bij wasmachines lijkt mij de hoeveelheid water die ze gebruiken een groter probleem dan de stroom. Zeker als je afhankelijk bent van regenwateropvang. Voor stroom kan je altijd nog een generator gebruiken om je accu's aan te vullen. Grote hoeveelheden water is iets lastiger. En een gewone wasmachine schijnt een paar tiental liters te gebruiken tijdens het wassen. Dit wordt echter nooit benoemd bij de specificaties, alleen het stroomgebruik.

3. Maar is het niet mogelijk om een tiny house village aan te leggen met stroom en water en riool? Je hoeft toch niet persé helemaal zelfvoorzienend te zijn? Zelfs op een camping is dit vaak aanwezig. Zo kun je wel tiny wonen, maar wel met iets meer gemakken zoals een wasmachine en een oventje en tv. Zonder dat je telkens bang moet zijn dat je stroom weer eens op is. Dat lijkt mij wel prettig. Ik woon graag tiny, maar ik hoef niet meteen terug naar de oertijd. Of is dit vreemd dat ik iets meer moderne gemakken wil hebben?

4. Beste Steef2
    Vroeger gebruikte men een wasklok om de wasgoed goed schoon te krijgen, nu kun je ook een goede rubberen gootsteen ontstopper gebruiken, wel zo wasgoed vriendelijk vooral in een grote plastiek emmer.
    Je kan de stok van de ontstopper verlengen met een bezemstok, dan kan je staande de was doen.
    Zie ook: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8445671&p=1330893&hilit=wasstamper#p1330893
    Wij hebben trouwens ook een campertje een T5je

of Meld je aan om te reageren!