Betaalbare recycle douche?

1. vorig jaar

Tessa, ik heb in ons huidige huis allebei, zonneboiler en warmtepomp (en zonnepanelen). Warmtepomp is de techniek, welke je op verschillende manieren kan gebruiken. De simpelste en goedkoopste is de bekende airco units (dus inderdaad op lucht) die ook verwarmen. Erg makkelijke installatie. Maar inderdaad, luchtverwarming.

Wij hebben een lucht/water warmtepomp, deze verwarmt gewoon cv water net als een cv ketel op gas. Dan wil je het dus op lage temperatuur werken (want dan is die op zijn efficientst). Hiervoor is vloerverwarming het meest efficient, dat hebben wij ook. Dit is inderdaad het meest comfortabel.

Je hebt ook gelijk dat zonnecollectoren meer energie binnen halen. En bufferen in een vat water is de goedkoopste accu die er is. Daarom heb ik destijds voor de zonneboiler gekozen. Maar, nu achteraf ben ik niet zeker of ik het nog een keer zou doen. Niets kan wat mij betreft op tegen de simpelheid van een zonneboiler systeem. Hoe simpeler hoe beter. Maar wat overwegingen:

- zonnecollectoren hebben door het warm water of glycol systeem wat opstart tijd nodig. Ik heb wel vergeleken met een buurman met zonnepanelen op hetzelfde dak, dat ik op een goede dag meer energie (alles rekenen naar kwh) had binnengehaald met mijn zonnecollectoren dan hij met zijn zonnepanelen. Maar niet de 3x zoveel als jou cijfers suggereren. Neem dat dus niet 1 op 1 aan, dat wil ik alleen maar zeggen. Daar komt bij dat met de grauwere dagen het systeem dus veel minder vaak in de benen komt (vanwege dat opstarten) terwijl je met zonnepanelen dan constant een beetje lagere energie wint, en dus beter kan werken op de grijze dagen. (en de grijze dagen zijn het moeilijkst als je echt helemaal standalone moet zijn)

- de warmtepompen zijn efficient in de zin van dat zij voor 1 kwh electriciteit tot wel 5 kwh warmte binnen kunnen halen. Dit wordt de COP factor genoemd.
    Dus als je 200 watt per M2 binnen haalt en je doet dat maal 5 dan zit je dus effectief op 1000 Watt, meer dan de zonnecollectoren gaan doen.

- Als je zonneboiler op temperatuur is, dan liggen je zonnecollectoren niks te doen. Zonnepanelen zijn in die zin veelzijdiger. Kun je een boiler mee verwarmen, je huis mee verwarmen, apparaten mee voeden, inductie koken.

Ik zeg niet dat je voor alleen maar zonnepanelen en een warmtepomp moet kiezen. Er is niet persee een foute of goede keuze, het zijn echter wat overwegingen.

Het ligt ook een beetje aan het huis wat je wil bouwen. Naar mijn idee zal het voor de meeste tiny houses een airco op te hangen die de verwarming doen. Helaas wel op lucht, maar wel het meest praktische voor tiny houses zodat je niet een overcapaciteit hebt (dat is ook niet handig) en het is gewoon heel erg betaalbaar. Dat in combinatie van een dak van alleen maar zonnepanelen (zodat je het een beetje strak kan uit laten zien) is het een mooi systeem denk ik. Dan heb je meeste van de tijd overcapaciteit, maar dan heb je ook op die regenachtige dag nog genoeg vermogen. Dit is volgens mij ook een beetje hoe het Millhome het doet.

Nou ja, het is een heel verhaal geworden :)

2. Oei, een fundamentele discussie. Meestal eindigen deze in online ruzies of principiële standpunten, alleen gebaseerd op één of twee persoonlijke ervaringen. Zie ik op heel veel fora. Doe ik niet aan mee. Dus bij deze enkele overwegingen van mij uit, en daar hou ik het bij, tenminste hier op deze pagina. Niet omdat ik niet wil bijdragen, maar ik had vrij recent een inhoudelijke discussie op facebook die de ander vervolgens gewoon verwijderde (omdat ie ongelijk had), en hij zette me vervolgens enorm voor aap zonder dat ik er iets aan kon doen (en zonder dat hij mij uberhaupt verder kent of een les van mij kent trouwens).

Ik denk: alles heeft in een andere context een andere voorkeur! Ik zet vraagtekens bij lucht/water warmtepompen, ten opzichte van een gezond-gedimensioneerd CPC zonneboilersysteem. Wel denk ik dat water/water warmtepompen (met grondwater) super zijn, alleen dat is niet mobiel en dus niet op tiny houses van toepassing. Misschien is het wel zo dat als je niet een tiny house hebt maar net effe een ietwat groter huis, dat dan een lucht/warmte pomp nét wél efficiënter is - zou kunnen. Bij deze enkele overwegingen van mij uit:

- die COP van warmtepompen klinkt aanlokkelijk, alleen dat is het halve verhaal. lucht/water warmtepompen krijgen een hogere COP naarmate de buitentemperatuur hoger is. Die COP waarde is de _maximale_ COP haalbaar (terwijl: die hogere opbrengst van zonneboilers is altijd van toepassing). In de wintermaanden (en overgangsmaanden, ik meen lager dan 10 graden buiten) ben je in ieder geval met een COP van 1 bezig, ofwel gewoon ouderwets slurpend elektrisch verwarmen zonder enige efficiëntie. In alle andere maanden is het maar heel erg de vraag of wat het beste rendement heeft, ik vermoed dat het niet veel scheelt. Ik denk dat je om een paar andere redenen toch een CPC zonneboilersysteem wil kiezen:

- een warmtepomp systeem heeft veel energie nodig. Je moet dus echt al heel veel zonnepanelen hebben wil het systeem het doen. En kan je standalone accu deze pieken wel aan (weet je nog: hoe groter de piek, hoe minder uit je accu kan halen)? Als je 3 tot 6 paneeltjes hebt, dan kan je misschien net het allerkleinste warmtepompsysteem aanzwengelen. Als je kijkt naar wat voor oppervlakte je daarmee bestrijkt, daar kun je rustig een 40 buizen zonneboilersyteem voor neerzetten, waar je zeker weten mee kan douchen of al voldoende voorverwarmen in de lastige overgangsmaanden en in de wintermaanden op zonnige dagen. Dat kun je van je lucht/water warmtepomp op dat moment niet zeggen, die kun je niet eens aanzetten.

- in grijze dagen, doen je zonnepanelen niet iets wat de moeite waard is, tenminste niet iets wat je kunt gebruiken voor je warmtepomp systeem. Ik keek net even op mijn regelaar op deze grauwe dag, ik had een opbrengst van 7 watt per paneel. Dat is leuk natuurlijk omdat het heel de dag aanstaat, maar je moet het wel even vergelijken met wat je daar met je warmtepomp mee kan: helemaal niets dus. Die dingen worden uitgedrukt in kiloWatt per uur! Aangezien de omgevingstemperatuur nu vrij hoog is (8 graden), denk ik dat mijn zonneboilersysysteem het water nog wel tot 20 graden kunnen trekken.

- Als je accu vol is, dan liggen je zonnepanelen niets te doen. En dat is de realiteit, dat is meestal zo. Dat komt omdat je je systeem op de wintermaanden dimentioneert. Uiteraard is je zonneboilervat ook in de zomermaanden warm. Same same.

Ik kan het je sterker vertelen: ik heb nu een lucht/warmte-pomp, de aller aller aller kleinste die ik kon vinden. Is een zwembadpomp. Ik weet uit mijn hoofd niet meer hoe sterk ie is, ik meen 900 watt. Met de panelen die ik op het dak heb (straks 6) kan ik daar gewoonweg helemaal niets mee, en zou het mijn accu (100Ah) binnen no time verzwakken. Dus, als je die wil overnemen, stuur me een mailtje, want ik heb besloten hem niet in gebruik te nemen.

Groet!
    Niels

3. Niels, discussie is altijd goed.

Maar je moet je wel enigzins aan de feiten houden. Als jij zegt dat een warmtepomp onder de 10 graden een COP van 1 heeft, dan is dat simpelweg onwaar. Pas bij -15 graden zal hij dergelijke getallen naderen, en bij -20 graden zal hij overgaan op elektrische verwarming met een COP van 1.
    Een goedkope zwembad warmtepomp kun je overigens niet vergelijken met een warmtepomp die bedoelt is om een huis te verwarmen in de winter. Ze zijn vaak ook nog eens veel lawaaieriger en gaan bij lage temperaturen meteen elektrische elementen aanzetten, ze zijn letterlijk bedoeld voor mooi weer (want zwembaden)
    Even ter beeldvorming, warmtepompen worden ook gewoon geinstalleerd in Zweden met koudere winters dan hier.

Als ik zie hier in Maart, dan hou ik dus overdag een rijtjeshuis warm met slechts 200W stroom gemiddeld. Snachts draait hij niet. Dit gaat om een vrij nieuw huis met triple glas en goede isolatie, maar geen tiny house.
    Op slechts wat koude dagen had hij iets meer nodig, maar dan scheen de zon ook meer dus haalde ik netto alleen maar meer energie binnen op een dag.

Waar het juist om gaat zijn de grijze dagen. En dan vooral lang achter elkaar. Zoals afgelopen November / December. Hier heb je niet de luxe problemen van een volle accu of een volle boiler. Maar die zijn wel het moeilijkst wanneer je echt volledig stand alone moet gaan.
    Ik heb een zonneboiler van 84 heatpipes op 300 liter. Ik heb express "te veel" heatpipes zodat ik op een koude maar zonnige winterdag ook nog snel het vat op kan warmen. Maar ondanks dat, haalt het in de praktijk op die grijze dagen (zoals vandaag) bijzonder weinig uit.
    Dit komt omdat hij vaak niet genoeg temperatuur haalt om te starten met pompen. En als hij dan al begint is die temperatuur ook zo weer weg dus stopt hij weer. Ook is het moeilijk om hogere temperaturen te halen als het boilervat al iets warmer is. Genoeg dagen waar er weinig tot niets gebeurt. En de meesten hebben minder heatpipes per liter dan ik.
    Mijn zonnepanelen zie ik dan inderdaad ook relatief slecht presteren op die grijze dagen. Bijvoorbeeld zo'n grijze dag als vandaag. Maar ondanks dat het zo'n slechte dag is hebben ze vandaag wel 2 kilowattuur opgebracht (dit zijn 12 panelen die bijna plat liggen).
    Maar laat die 2 kilowattuur nou ongeveer hetzelfde zijn als wat mijn warmtepomp op een dag als vandaag verbruikt.
    Terwijl mijn zonneboiler helaas weinig uitvoert, en het echt moet hebben van het bufferen op eerdere zonnige dagen, wat we alweer op hebben gemaakt.

Ik vind de zonneboiler techniek leuk, en mijn inziens kan er niks op tegen een wat heatpipes met een boiler als het mooi weer is (of nog simpeler die dingen in zuid-europa met het vat op het dak) want dat doet gewoon passief en geruisloos zijn werk.
    Echter als ik het allemaal overnieuw zou doen, zou ik denk ik toch kiezen voor alles met zonnepanelen.

En, om meer terug te komen bij de originele vraag. Het is dus best lastig om lekker lang te kunnen douchen, juist op die grijze dagen. Voor welke techniek je ook kiest, het is gewoon erg lastig om helemaal stand alone een flinke boiler (voor lange douchetijden) warm te houden als het al een week grijs weer is.
    Dan kun je het systeem nog weer groter maken dat je alles kan overleven met enorme boilers..
    Uiteindelijk is denk ik de Upcycle dan helemaal geen slechte deal. Want het scheelt je heel veel kosten aan materiaal (boilers en zonnecollectoren of zonnepanelen) en installatie kosten.

De energievraag eerst verminderen voordat je probeert deze energie zelf op te wekken is altijd het beste. En die Upcycle slaagt daar heel goed in.