Bus ombouw

1. vorig jaar

Hallo! Ik ben nieuw op het forum.
    Ik heb een half jaar geleden op Youtube video's gevonden van de omgebouwde dubbeldekkerbus tot Tiny House op wielen. Ik vind het een erg gaaf idee dat me niet loslaat. Het lijkt me erg gaaf om mobiel te wonen in een comfortabel huis en door Europa mooie plekken te bezoeken.

Ik wil graag kijken of dit idee werkelijk realistisch is. Ik denk dat er hier waarschijnlijk mensen zullen zijn die met dit soort ideeen enorm veel verder zijn als ik.
    Ik heb op dit moment de volgende concrete vragen:

• Weet er misschien iemand hier waar ik gedetailleerde afmetingen van bussen of idealiter 3D modellen van bussen kan vinden, zodat ik kan beginnen met wat concepten?
    • Weten jullie of je met zo een bus wild mag kamperen? Als ik het goed begrijp valt dit soort voertuig onder de noemer camper. Moet je je dan beperken tot campings, of mag je overal staan?

Dank bij voorbaat voor de input!

2. Van de bestelbussen (ik noem een lange Mercedes Sprinter ofzo) kun je wel de afmetingen vinden. Van de grote bussen weet ik niet. Het is ook maar net wat je kunt vinden. Een dubbeldekker vind je niet snel.

Het project waar je aan refereert is erg mooi gedaan. Maar waar moet je in hemelsnaam heen met zo'n bus? Je zult echt moeite hebben om slaapplekken te vinden. Campings is de legale manier, maar daar kom je met zo'n enorm ding niet op.
    Ik weet niet met hoeveel je / jullie zijn, maar als je echt wil rond trekken zou ik zelf eigenlijk maximaal de grootste Mercedes Sprinter / Iveco Daily of vergelijkbaar nemen. Die kun je dan ombouwen naar een camper (want dat is uiteindelijk wat je wil) maar zul je andere keuzes maken dan in een standaard camper. (bijvoorbeeld meer zelfstandig dan normale campers)

Wil je er echt in wonen? Of gewoon lange vakanties?
    Hoe dan ook, maar om in te wonen in Nederland loop je dus tegen de bekende problemen aan, van hoe je te registreren en een vaste plaats vinden wat toegestaan is om je te vestigen.

3. Hey RRR, dank voor je antwoord.

Op de website van die kerel heb ik gezien dat hij rondreizen heeft gemaakt en als camper op campings kon staan. Hij beweert zelfs minder betaald te hebben dan caravanhouders!

Inderdaad zou ik er langere reizen mee willen maken. Ik zou er niet permanent in wonen, dus ik zou dan gewoon een ander geregistreerd woonadres hebben.

4. Ik ben toch echt op vele campings geweest waar je met dat bakbeest niet in zou kunnen. Het beperkt je wel heel erg. Maar goed, je hebt niet eens een camping nodig, want je hebt alles bij je.

Zelf ben ik van het lang autoreizen tot buiten Europa (voor maanden) en ik hou het liever wat kleiner.
    Leuk zo'n gigantische bus met alle luxe, maar je trekt toch vaak naar streken waar het lekker weer is en zit dan vaak buiten. Als je goed de tijd hebt kun je ook zuidelijker afreizen.
    Wij hebben een klein busje, daarin kunnen wij niet binnen douchen (wel buiten) en hebben dus absoluut geen aparte badkamer ruimte met vaste wc erin, daar is het echt veel te klein voor. Maar wel verwarming, koelkast met vriezertje, alles werkt op zonnepaneel, en mini boilertje om warm water te hebben (= heel kort douchen)

Het is heel logisch als je wat meer ruimte wil, maar bedenk even goed of je meteen zoiets extreem groots nodig hebt. Er zijn al vele dorpen in Europa waar je amper doorheen zal komen.

Als je een lange versie van een Mercedes Sprinter of een Iveco Daily pakt, kun je al hartstikke ruim maken. Een vaste zithoek en een vast bed, klein badkamertje waarin je kunt douchen en wc hebt.
    Als je veel op campings wil staan gebruik je toch vaak daar de faciliteiten.

5. Ik sluit me volledig bij bovenstaande aan. Een dubbeldekker bus is erg sexy als ie compleet is omgebouwd en volledig bewoont kan worden. Maar vergeet de volgende dingen inderdaad niet:

Rijbewijs die je moet halen speciaal voor deze gewichtsklasse
    Plaatsen om te staan (volstrekt onmogelijk in Nederland)
    Geld, want ombouwen will cost you A LOT!!
    Praktische gedeelte.

Kijk je geeft al aan dat je lange vakantie's wilt houden.. dan ga je toch geen dubbeldekker bus compleet ombouwen? Wees praktisch en begin inderdaad met een Iveco of een sprinter. Sterker nog, koop gewoon een campertje als je het reizen allereerst wilt ervaren. Als je al over de grens gaat bij Duitsland, dan worden de wegen echt verrot... werkelijk onhaalbaar na mijn wetens om met zo'm bakding te rijden...

Zelfs als tiny house is het onpraktisch... sorry, had het ook graag anders gezien,

6. Bewerkt vorig jaar door subarurijder

Hoi, betreft adres en geen vaste woonplaats. Wij als binnenvaartschipper hebben gewoon een waladres bij familie. Dezelfde woonplaats ben je ook ingeschreven en is ook rechtsgeldig voor de belasting dienst. :) Wat wel aan te raden is: met familie van waladres een verklaring opstellen, dat je daar niet woont en alleen het adres gebruikt voor inschrijving gemeente en postadres!! Voor bescherming van beide kanten betreft deurwaarde/ belasting en eventueel uitkeringen. voordeurdeler. :) Gemeente Zaandam eist zo verklaring, anders mochten wij daar niet inschrijven.

7. Je hebt gelijk, dan sta je ingeschreven bij familie, dat je daar bij in woont. Dus dan heb je een vast woon of verblijf adres. Heb zelf 10 jaar bij defensie gewerkt en woonde dus praktisch doordeweeks ergens anders, maar in het weekend bij mijn ouders en later op mezelf. Een post adres is niet geldig als zijnde vast woon adres permanent. Vaak mag je dit doen voor een jaar, of anderhalf. Dan word je weer uitgeschreven!

8. Hi RML,
    Mocht je toch voor een grote bus willen gaan dan heb ik een vriend die er een te koop heeft staan, een Mercedes bus uit 1978 (geen dubbeldekker maar die dingen zijn écht griebus groot). Een bus is vooral leuk als je lange reizen maakt door bv het voormalig Oostblok. Dat is wat zijn vriendin een paar jaar heeft gedaan. Plaatsen met geen tot weinig campings en grote uitgestrekte dunbevolkte vlaktes. Dan wil je alles bij je hebben.

9. Ben bezig met een Amerikaanse schoolbus om te bouwen tot Tinyhouse / Hostel.

of Meld je aan om te reageren!