Caravan als Tiny house

1. vorig jaar

Hi allemaal,

Ik heb mijn situatie al eerder uitgelegd hier op het forum, maar mijn ouders gaan verhuizen naar een groot terrein. Ik heb de mogelijkheid om op die grond iets neer te zetten om in te wonen. Financiele middelen zijn echter zeer beperkt, gezien het feit dat ik nog studeer. Ik heb hele mooie ideeen voor tiny houses op papier gezet, maar deze lijken allemaal financieel niet haalbaar.

Nu ben ik op het idee gekomen om een tweedehands stacaravan te kopen voor een paar duizend euro, het een en ander eruit te slopen, en zo in te richten dat het past bij mijn wensen. Ik kan alleen nauwelijks tot geen verhalen vinden van mensen die dit ook hebben gedaan of gaan doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een verstandig idee of kijk ik totaal verkeerd op de zaak? Ik vind een caravan persoonlijk niet ideaal, vanwege oa de vorm, het uiterlijk en de beperkte hoogte (nauwelijks mogelijkheid tot een loft bijvoorbeeld). Ik ben heel benieuwd wat jullie van dit idee vinden, en of jullie advies hebben.

Alvast bedankt!

Dylan

2. Hoi Dylan,

Een sta caravan heeft bijna de zelfde hoogte als een caravan, dus ook daar zul je geen loft in kunnen bouwen. En waarom zou je? Als de lengte goed is heb je helemaal geen loft nodig. Ik woon nu in een camper, en slaap boven de cabine mijn camper is ongeveer 5,6 meter. Groter ben ik momenteel ook echt niet nodig omdat het douchen/toilet bezoek/afwassen e.d. gebeurd in een speciaal daarvoor aangewezen plek op de camping. Een sta caravan is absoluut mooi werk, ik zou persoonlijk paar zonnepanelen er op zetten voor het stroom en wellicht een compost toilet omdat je anders op de riolering aangesloten moet worden. Mocht het zo zijn dat je echt wilt verbouwen dan kan dat altijd nog toch? Ervaar eerst even hoe het is om minimaal te wonen, of klein te wonen zover dat mogelijk is in een sta caravan :P en ga dan pas groots denken en eventueel verbouwen. Dat is mijn tip.

Have fun!

3. Tja er zijn ook grote caravans. En met een 1 persoonshuishouden moet het wel goedkomen.
    Als je verwacht een vaste stroom en water aansluiting te hebben dan is het vrij makkelijk om je elektra en douchen te regelen. Maar je moet wel denken over je afvoer.
    Belangrijker nog, hoe ga je hem verwarmen? Want de isolatie laat vaak te wensen over.

Als je toch iets leeg wil trekken kun je ook kijken naar een oude vriescontainer. Heel lelijk, maar kost weinig en is al aardig geisoleerd. Kun je dan aan binnenkant en buitenkant bedekken met iets dat je mooi vindt (hout?) en dan inrichten zoals je wil.
    Maar je moet bij containers (eigenlijk bij alles) wel de ventilatie op orde hebben.

4. Nou met alle respect een Tabbert is echt goed geïsoleerd hoor, daar wonen de meeste kermis lui in. De verwarming is geregeld middels gas en dat werkt perfect! Je kunt zelfs (mocht je dat willen) een houtkachel in plaatsen! Denk wel aan de stralingswarmte en dat je een goede omhuizing er om heen bouwt.

Voor de rest zou ik in het begin niet al te creatief en moeilijk doen. Kijk maar eerst als dit wat is, en mocht je na een half jaar of een jaar nog steeds leuk vinden, kun je altijd nog kijken naar andere creatieve ideeën. Zo heb je de tijd om te sparen voor wat je echt leuk lijkt!

Ik ben zo er achter gekomen dat een Yurt ook praktisch (en goedkoper) kan zijn als een Tiny house, maar goed... ik woon nog prima in mijn camper momenteel! (Y) Ik zie je feedback/bevindingen graag tegemoet!

5. Bewerkt vorig jaar door RRR

Een Tabbert is misschien niet de norm, weet ik niet, maar ze spreken trots over 31mm isolatie. Tja dat is misschien voor een caravan wel goed maar kun je nooit echt goede isolatie waarde mee behalen tenzij met high tech duur spul als aerogel erin. Maar goed ik hou misschien ook te hoge standaarden aan.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je het eerst even moet proberen, en een gemiddelde caravan is daarvoor prima.
    Met houtkachel is wel even oefenen, het is makkelijk om een kleine ruimte te heet te stoken e.d.
    De gas gestookte oplossingen in camping/caravan land zou ik, zeker tweedehands nooit willen gebruiken zonder goed koolstofmonoxide alarm.
    Overigens kun je ook de modernere airco units gebruiken (zie je steeds meer op caravans) om aardig efficiënt te verwarmen. Dan zal een verlengsnoer genoeg zijn, en waarschijnlijk het goedkoopst in gebruik.

Ook is een Yurt een leuke oplossing, zal denk ik net even wat meer bieden maar toch niet zo permanent als een te bouwen huisje em ook betaalbaar lijkt me.
    Ik heb in onze camper ook van exact datzelfde vilt voor yurts gebruikt en dat scheelt behoorlijk

of Meld je aan om te reageren!