(Diy) biovergasser?

1. 11 maanden geleden

Ik ben misschien van plan een regelmatig verplaatsbaar tiny house te bouwen. Dan is een ‘traditionele’ composthoop geen optie. Daarnaast heb ik geen groene vingers dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor wat je met je composteerbare afval incl inhoud composttoilet kan doen en zo kwam ik toevallig de homebiogas tegen (biovergasser ). En er bestaan ook diy versies van een dergelijk systeem, zie oa youtube. Ik ben benieuwd of iemand in Nederland al ervaring heeft met dit soort systemen waarmee je dus zelf gas (combi methaan en co2) en vloeibaar compost kan maken en er op kan koken en eventueel mee kan verwarmen. Daarnaast krijg je dus ook compost voor de planten, maar daar kan ik vast iemand mee blij maken dan.

2. 8 maanden geleden

Dag Petra,

Weet je inmiddels al meer?

3. Compleet zinloos. De site zegt zelf dat het voor regios met een warm klimaat is, je krijgt er onder ideale omstandigheden 3 uur gas om te koken uit, plus ga er maar vanuit dat je een gezien moet hebben omdat te regelen. En je wilt een dergelijk kunststof vat meeverplaatsen? Good luck. 3 uur gas is ongeveer helemaal niks, dat kan volgens mij een middelgrote backpack campingaz fles nog aan om maar een beeld te geven hoe weinig dat is. Nog over kosten/baten maar te zwijgen. En nee, je krijgt dus geen compost, dat is de hele clue juist. Of je krijgt compost, of je krijgt het gas. Het gas ontstaat juist door afbraak van al het afval, en niet dat het in compost wordt omgezet.

Biovergasser heeft alleen zin als je het met een aantal mensen samen doet. Sowieso geef je dan geen voeding terug aan de grond, dus ben je nog aan het 'roven' in principe. Als je voor warmtewinning wilt gaan is een kleine biomeiler veel interessanter.

4. @jmp nee
    @Stefan: ik zie ook de praktische bezwaren, maar was gewoon benieuwd of iemand in NL al aan het experimenteren was geslagen. Ik zie ook meer kans voor woongemeenschappen dan als je in je eentje woont en veel verplaatst. In dat laatste geval zal ik mijn compost bij het vuilnis moeten zetten of naar de milieustraat brengen. Afhankelijk van het beleid van de gemeente.

of Meld je aan om te reageren!