Trailerkeuze

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

@obiwanjacobi Ik zou ook graag zien dat er trailers van aluminium komen, duurder maar wel lichter.

Deze trailer is van aluminium... En het is goedkoper dan andere trailers, tenzij je tweedehands iets op de kop wilt tikken. Daarnaast is het ontwerp van deze trailer precies afgestemd op de bouw van een tiny house. Daar hebben ze vanuit de TU, bouw en trailerbouw over nagedacht.

Als je voor een sterke doos wilt gaan dan is de bodem van een container misschien wel geschikt? Als je daar je huisje op bouwt kun je het met een zelflader transporteren. Enige nadeel is dat je niet veel ruimte hebt in de hoogte.

3. In de link bovenaan deze discussie staat:

material steel, O-beams

Daarom ging ik er vanuit dat het geen alu was.

Daarnaast is het ontwerp van deze trailer precies afgestemd op de bouw van een tiny house.

Op welke manier dan?

Het geintegreerde trailer idee komt voort uit de staal-frame voorbeelden die je her en der voorbij ziet komen. Ik was opzoek naar voorbeelden van het gebruik van (ultra) lichte bouwmaterialen, vandaar. Toen dacht ik, waarom zou je niet ook de vloer daarvan maken (met steunen om de krachten naar de wielen te krijgen)..?

4. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Ik denk ook dat er veel lichter gebouwd kan worden door een zelfdragende carrosserie te ontwerpen voor een THOW. Maar ja, dan ziet het weer "normaal" uit en dat willen de meesten niet. De laatste tijd is dit idee trouwens weer opgepakt door "buscampers", campers gebouwd in een bestelbus met een zelfdragende carrosserie.

Fruehauf is een van de weinigen trailerbouwers die tegenwoordig zo'n trailer met een zelfdragende carrosserie bouwen.
    http://www.trailergroep.nl/fruehauf/

Voor touringcars is Setra (SElbst-TRAgengd) een van de eerste busbouwers die van deze methode gebruik maakte.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_K%C3%A4ssbohrer

Bij sommige bussen zijn de ramen ook een "dragend" gedeelte van de carrosserie geworden. Dit alles om maar zo groot en zo licht mogelijk te bouwen. Ook camper/caravan bouwers doen er van alles aan om zo licht mogelijk te bouwen. Technisch zeer interessant, maar de meesten THOW bouwers willen toch wat anders.

5. 2 jaren geleden
    Bewerkt 2 jaren geleden door prensel

Ik heb gekozen om een onderstel van een houten stacaravan te gebruiken.
    De afmetingen daarvan zijn (oorspronkelijk) 10.5 x 3.5m en heeft aan voor en achterkant een insteek voor een dissel. Als wielen zijn 4 ex-vliegtuigbandjes gebruikt. Die kunnen tot 2500kg per stuk dragen. Voor normaal verkeer zijn deze bandjes niet toegestaan maar als langzaamverkeer volgens mij wel. Het onderstel zelf bestaat uit 2 lange kokerprofielen die op 200cm van elkaar liggen met daartussen wat dwarsliggers. De bodem wordt als sandwich constructie opgebouwd met 100x100mm balken die op 30cm van elkaar liggen. Onderzijde 8mm betonplex en bovenkant 18mm underlayment. Daartussen 10cm steenwol en dampremmende en dampdoorlatende folie. De vrije oversteek aan de zijkant is dus 50cm als ik uitga van totaal 300cm breedte.

6. @prensel maar als langzaamverkeer volgens mij wel

Voorzover ik kan nagaan mag met een tractor veel meer qua gewicht . Echter:

ik uitga van totaal 300cm breedte.

Puur voor mijn nieuwsgierigheid, heb je toevallig een foto waarop de constructie van het onderstel is te zien?

Voor een aanhanger achter een tractor gelden de normale afmetingen ofwel 2,60 (i.p.v. 2,55). De drie meter is mogelijk, maar alleen voor de banden? Tenminste zo lees ik het...

7. Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om dergelijke chassis te bouwen,tot 10 meter lang.
    Dit kan met 2 of 3 assen.
    Voor korte afstanden zijn 2 assen voldoende;voor langere afstanden zijn 3 assen een aanrader vanwege de stabiliteit en veiligheid onderweg.
    Ons chassis weegt rondom 600 kg bij 7.5 meter lengte ( lengte zonder dissel)

8. En de prijs?

9. Naast een prijsindicatie zouden foto's en specs ook wel handig zijn :). Is dit wat ik voorstel? Of valt deze ook binnen de beperkingen van een normale aanhanger (BE rijbewijs)? Voor mijzelf ben ik ondertussen overtuigd dat een combinatie trekker en schamelwagen beter geschikt is. Voornamelijk omdat de eis van 3,5 ton vervalt en die is met hout en isolatie al snel bereikt.

Drie assen is iets om over na te denken. Ik heb nu banden gevonden die per stuk 2,5 ton aan kunnen. Omdat ik aan het denken ben over 7 meter woonruimte en 3 meter werkplaats komt het gewicht al snel richting 7-8 ton als je niet teveel over de constructie en inhoud wil nadenken. Ik kon niet veel bruikbaars vinden in de categorie 2 ton per band. Nadeel van genoemde banden is de hoogte en de breedte. Met drie assen kan je enkel bij de dissel en dan iets over de helft een dubbele as. Met zes banden kom je dan op 1,5 ton per band en kan je dus zoeken in de normale autobanden?

10. Doe je er toch vrachtwagen assen onder.

11. Bewerkt 2 jaren geleden door Judith G

Hoi, ik heb een gegalvaniseerd frame en zou er dus liever niet in boren. Er werd mij verteld van U-beugels te gebruiken om vloer en wanden vast te maken ... Kan iemand mij in detail uitleggen hoe dit precies in z'n werk gaat? (Ik ben verpleegkundige/journalist van opleiding dus je mag gerust met handen voeten uitleggen). Dank u zeer!

12. -image-

Je klemt dus als het ware rond het frame van de trailer. Met meerdere beugels kan je dus je vloerbalken vast maken (klemmen) aan het frame.

[2c]

13. Bewerkt 2 jaren geleden door Judith G

Jaaa nu is het mij duidelijk! Merci merci!
    Eens door de betonplex, de moeren afslijpen veronderstel ik? Moet je dan nog iets over de betonplex smeren - daar waar je bout doorzit - om het waterdicht te maken?

14. Ik zie het niet helemaal voor me wat je bedoeld, maar probeer een manier te vinden die zo min mogelijk gaten in je vloer achterlaat en de gaten die er dan wel in moeten, water de goeie kant op laten gaan (naar buiten) en (bijna) geen kou-brug vormen.

Het is goed om dit soort details met een expert te bespreken (en dat ben ik niet ;-).

15. @Eisbeer en @Monique
    Voor de overweging voor landbouw aanhanger is er meer te vinden in mijn reactie op 'aanhanger vs landbouwvoertuig'.

16. Bewerkt 2 jaren geleden door Balutchi

hallo allemaal,

mijn idee over trailer keuze.

lengte: 1 meter korter dan het tiny house wat er op komt. (lading mag achter 1 meter uitsteken) hiermee bespaar je (hopelijk) weer wat gewicht/kosten mee.
    breedte: zou ik voor 2,55 gaan.
    hoogte: zo laag mogelijk, liefst rond de 50centimeter hoog.

materiaal keuze: zou ik zeggen aluminium

hierbij ben ik even uitgegaan van een be rijbewijs met het maximum gewicht van 3500 (met c1 of c1e weet even niet welke, mag je zelfs 4000 kilo mee trekken)

wat vinden jullie hier van?

17. Interessant idee, zo'n overhang. Maar dan moet je vloer dragend worden en dan heb je dikker/sterker matteriaal nodig... Oftewel, de vraag is of je er wel iets mee bespaard.

Ik zag laatst een filmpje van een tiny house van 12" breed op een gewone trailer (op YouTube). Ze hadden de gehele vloer dikker (en dragend) gemaakt...

[2c]

18. Bewerkt 2 jaren geleden door Balutchi

ja die gedachte was bij mij ook opgekomen, helaas gaan de technische berekeningen mijn petje te boven. dus tot het moment dat ik die nodig heb blijf ik lekker spelen met mijn ontwerpen (A)

ik ben van 12 meter terug gegaan naar 6 meter zonder veel te moeten inleveren (wat belangrijk was voor mij dan). op hier en daar een kleine aanpassing na.

weet iemand hoeveel afstand je moet houden van het koppel gedeelte van de dissel (waar de aanhanger en auto samen komen) tot het begin van het huisje. ik was namelijk aan het denken om een erker te gebruiken zodat ik daar de keuken in kan maken.

maar ik vraag me dus af, tot hoever kun je gaan voor dat je beperkte draai mogelijkheden hebt.

19. Wij hebben het probleem dat het huisje incl. trailer de draai waarschijnlijk niet kan maken in onze loods (komt op cm aan en dat risico durven we niet te nemen). Nu zitten we te denken om eerst het huisje te bouwen, op zwenkwielen uit de loods te rijden en dan op het einde de trailer eronder te rijden. Hoe denken jullie hierover? Moet in theorie toch mogelijk zijn, mits we de maten aan de onderkant heel nauw in de gaten houden. Of onbegonnen werk?

20. vorig jaar

Voor de mensen die wat meer informatie zoeken over het bevestigen van het tiny house aan de trailer, hier zoals wij het hebben gedaan: Bevestigen aan de trailer

21. Bewerkt vorig jaar door dieplader

Goedenavond,

ik ben aan het nadenken over de bouw van een tinyhouse en kwam natuurlijk al vrij snel op deze site terecht:-). Na een tijdje nagedacht te hebben en rondgekeken lijkt mij de beste optie om te gaan voor een semi dieplader aanhanger geschikt voor BE rijbewijs, voordeel hiervan is dat een aanzienlijk deel van het gewicht overgebracht word op de schotel waardoor je al snel tot 5000kg kan bouwen en toch kan rijden met het nieuwe BE-rijbewijs, met een oud BE rijbewijs ben je nog veel minder aan gewicht gebonden. bijkomend voordeel is dat je aanhanger door het extra gewicht langer kan zijn, ik zit te denken aan zo'n tien meter. Door de extra lengte vervalt de noodzaak om de slaapkamer als vide te maken maar deze kan bijvoorbeeld op het hoge deel van de dieplader waardoor je ook in de slaapkamer gewoon stahoogte hebt en ook veel betere kastmogelijkheden. Aan de andere kant van de trailer, boven de keuken zou ik dan een kleinere vide willen voor opslag. Ik lees weinig over het gebruik van een dieplader wat mij eigenlijk verbaast of mis ik iets? Breder dan 2.55 zie ik niet zitten omdat je dan aan speciaal transport vastzit....
    voorbeeld van hoe zo'n dieplader eruit kan zien ongeveer (vooral de 0k-37-xn op het tweede plaatje):
    http://www.semi-dieplader.nl/

Edit: één nadeel heb ik al bedacht en dat is dat een aanhanger boven de 3500kg apk plichtig is, maar dit is door schorsen op te lossen.

of Meld je aan om te reageren!