Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Ik denk ook dat er veel lichter gebouwd kan worden door een zelfdragende carrosserie te ontwerpen voor een THOW. Maar ja, dan ziet het weer "normaal" uit en dat willen de meesten niet. De laatste tijd is dit idee trouwens weer opgepakt door "buscampers", campers gebouwd in een bestelbus met een zelfdragende carrosserie.

Fruehauf is een van de weinigen trailerbouwers die tegenwoordig zo'n trailer met een zelfdragende carrosserie bouwen.
http://www.trailergroep.nl/fruehauf/

Voor touringcars is Setra (SElbst-TRAgengd) een van de eerste busbouwers die van deze methode gebruik maakte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_K%C3%A4ssbohrer

Bij sommige bussen zijn de ramen ook een "dragend" gedeelte van de carrosserie geworden. Dit alles om maar zo groot en zo licht mogelijk te bouwen. Ook camper/caravan bouwers doen er van alles aan om zo licht mogelijk te bouwen. Technisch zeer interessant, maar de meesten THOW bouwers willen toch wat anders.