Trailerkeuze

  1. 3 jaren geleden

    Wat mijzelf enigszins verbaasd is dat bijna iedereen gaat voor een trailer die geschikt is voor de openbare weg en dus gekeurd is. Ik ben erg benieuwd naar de overwegingen. Ik snap dat als je regelmatig van plan bent te verkassen dat je hiervoor kiest. Maar er vanuit gaande dat de meeste mensen het liefst voor enkele jaren ergens willen staan vindt ik het niet zo'n logische keuze. Je beperkt je namelijk in afmetingen (met name breedte) en nog belangrijker: in gewicht. Nu is dat in geval van 1of 2 persoonshuishoudens niet onoverkomelijk, maar als je iets groter wilt dan gaat dit dus niet (ik meen dat bv. het huisje van Marjolein net onder de 3500kg blijft).
    Omdat wij met een gezin willen wonen in ons TH hebben we meer oppervlakte nodig. Wij hebben zelf gekozen voor een onderstel wat geschikt is voor langzaam verkeer. Je kunt hierdoor tot 3m gaan in de breedte en ook het gewicht is geen probleem. Je trailer hoeft niet gekeurd te worden en ook tweedehands is er veel meer mogelijk voor minder geld (zoek eens op 'platte kar' op marktplaats). Maar wij lijken 1 van de weinige te zijn die deze keuze maken, dus ben erg benieuwd naar reacties en overwegingen.

  2. Ik kom nog niet zo goed uit de keuze: trailer (max 3500 kg en beperkte afmetingen) of via dieplader (modulaire delen) vervoeren (extra kosten en iets meer gedoe met verplaatsen). Aangezien ik graag 'massief' (hout) zou willen bouwen (geen sketletbouw) omdat ik denk dat dat op langere termijn langer meegaat (er nog niet veel vergelijkingsmateriaal van de effecten op langere termijn...toch?) . Nu viel mijn oog als ander alternatief idd op wat Eisbeer schrijft, langzaam verkeer lader of landbouwlader. Mijn neef heeft een tractor en als ik via allerlei secundaire (geen snelwegen) kan vervoeren, zou dat dan mogelijk zijn hierop vast te bouwen? Dan kan ik hoger in gewicht gaan en toch zonder hijskraan enz vervoeren. Iemand die dit al heeft uitgezocht/heeft ervaren/er wat zinnigs over kan zeggen :)?

  3. 2 jaren geleden

    @obiwanjacobi Ik denk dat een trailer voor een tiny-house een andere constructie vereist dan een caravan, boot of aanhanger. Bij een tiny-house zal het grootste gewicht op de buitenkant van de trailer zijn: de muren en het dak (die weer op de muren steunt) en alles wat verder aan/in de muren vast zit. Dat betekent in mijn ogen dat de trailer dit gewicht van de buitenkant naar de assen moet overbrengen. Met dit uitgangspunt, zet ik vraagtekens bij sommige trailerontwerpen die ik her en der zie.

    [2c]

    In principe heb je gelijkt, maar vergeet niet dat een framewerk relatief licht is. En als je tiny house stil staat heb je hopelijk op de hoeken van die caravanpoten om alles stijf te houden. De trailers uit amerika zijn extreem overdesigned, puur omdat ze daar met andere gewichten mogen trekken. En omdat iedereen een truck heeft, maakt dat ook niet uit. In Europa zitten we gewoon met andere regels en dus moeten we de tiny houses erop aanpassen. In Amerika gooien ze ook letterlijk alles in die tiny houses, van marmeren aanrechten tot grote veranda's. Is allemaal leuk, maar wij moeten het doen met 3500 kg, inclusief persoonlijke spullen. Ik heb een aflevering gezien van een amerikaanse serie (niet tiny house nation) waar iemand zonder problemen over het gewichtsbudget van 10.000 lbs (~5.000 kg) was gegaan, 15.000 lbs uiteindelijk. Dat heeft in mijn ogen niks meer met tiny te maken.

    Even terug naar de trailers, die balken kunnen ook veel al hebben op basis van stijfheid, de manier waarop het in elkaar zit doet de rest.

  4. Bewerkt 2 jaren geleden door prensel

    Ik heb gekozen om een onderstel van een houten stacaravan te gebruiken.
    De afmetingen daarvan zijn (oorspronkelijk) 10.5 x 3.5m en heeft aan voor en achterkant een insteek voor een dissel. Als wielen zijn 4 ex-vliegtuigbandjes gebruikt. Die kunnen tot 2500kg per stuk dragen. Voor normaal verkeer zijn deze bandjes niet toegestaan maar als langzaamverkeer volgens mij wel. Het onderstel zelf bestaat uit 2 lange kokerprofielen die op 200cm van elkaar liggen met daartussen wat dwarsliggers. De bodem wordt als sandwich constructie opgebouwd met 100x100mm balken die op 30cm van elkaar liggen. Onderzijde 8mm betonplex en bovenkant 18mm underlayment. Daartussen 10cm steenwol en dampremmende en dampdoorlatende folie. De vrije oversteek aan de zijkant is dus 50cm als ik uitga van totaal 300cm breedte.