Trailerkeuze

  1. 3 jaren geleden
    Bewerkt 2 jaren geleden door Jan-Willem

    Op de site van THN is natuurlijk al een hoop te vinden over de basis van een Tiny House op wielen. Hier kunnen we het hebben over de verschillende opties en alternatieven.

    Tiny House EU trailer met 3d model
    ANWB afmetingen van auto's en aanhangwagens

  2. Wat mijzelf enigszins verbaasd is dat bijna iedereen gaat voor een trailer die geschikt is voor de openbare weg en dus gekeurd is. Ik ben erg benieuwd naar de overwegingen. Ik snap dat als je regelmatig van plan bent te verkassen dat je hiervoor kiest. Maar er vanuit gaande dat de meeste mensen het liefst voor enkele jaren ergens willen staan vindt ik het niet zo'n logische keuze. Je beperkt je namelijk in afmetingen (met name breedte) en nog belangrijker: in gewicht. Nu is dat in geval van 1of 2 persoonshuishoudens niet onoverkomelijk, maar als je iets groter wilt dan gaat dit dus niet (ik meen dat bv. het huisje van Marjolein net onder de 3500kg blijft).
    Omdat wij met een gezin willen wonen in ons TH hebben we meer oppervlakte nodig. Wij hebben zelf gekozen voor een onderstel wat geschikt is voor langzaam verkeer. Je kunt hierdoor tot 3m gaan in de breedte en ook het gewicht is geen probleem. Je trailer hoeft niet gekeurd te worden en ook tweedehands is er veel meer mogelijk voor minder geld (zoek eens op 'platte kar' op marktplaats). Maar wij lijken 1 van de weinige te zijn die deze keuze maken, dus ben erg benieuwd naar reacties en overwegingen.

  3. Je kunt ook voor een echte trailer kiezen voor rijbewijs CE of zelfs voor rijbewijs BE (7 ton?)

  4. Klopt, heb ik ook nog heel ven aan gedacht. Maar ook hier geldt voor, dat doe je alleen als je er veel mee wilt gaan rijden, anders is dat toch niet de moeite lijkt me?

  5. Een THOW op een vrachtwagen trailer kun je overal in Europa legaal parkeren.
    De vraag blijft, waar kun je een THOW van 3.5 ton in Nederland legaal parkeren. Ik zie nog weinig concrete plaatsen op dit forum.

  6. sinds enige tijd heb ik op Pinterest een board "Off grid houses/tiny homes" daar staan behalve veel plaatjes ter inspiratie, ook bouwplannen op en b.v. ombouwplannen voor scheeps containers. Zoals ik elders schreef heb ik gekozen voor een container vanwege het witte-mieren-probleem op mijn huidige woonplek. PmmCur heet ik ook daar. Groet! Pam

  7. @Paul klopt er zijn (nog) niet veel plaatsen. Maar parkeren lijkt me ook niet echt een lange termijnoplossing, je wilt uiteindelijk wonen dus zelfs met een vrachtwagentrailer blijft het probleem van lokatie bestaan.

  8. Ik heb een grote "camper" en ik blijf nooit zo lang op een plek. Als ik ergens langer zou willen staan koop ik gewoon daar een stukje grond en ga na een paar maanden weer ergens anders staan. Eigenlijk zou ik met een paar man overal in Europa wat particuliere staanplaatsen willen delen. Ik stel bijvoorbeeld een paar plekken in Frankrijk ter beschikking en "ruil" die met een leuke plek in Portugal of Italië voor een paar weken ;) .

  9. Ik kom nog niet zo goed uit de keuze: trailer (max 3500 kg en beperkte afmetingen) of via dieplader (modulaire delen) vervoeren (extra kosten en iets meer gedoe met verplaatsen). Aangezien ik graag 'massief' (hout) zou willen bouwen (geen sketletbouw) omdat ik denk dat dat op langere termijn langer meegaat (er nog niet veel vergelijkingsmateriaal van de effecten op langere termijn...toch?) . Nu viel mijn oog als ander alternatief idd op wat Eisbeer schrijft, langzaam verkeer lader of landbouwlader. Mijn neef heeft een tractor en als ik via allerlei secundaire (geen snelwegen) kan vervoeren, zou dat dan mogelijk zijn hierop vast te bouwen? Dan kan ik hoger in gewicht gaan en toch zonder hijskraan enz vervoeren. Iemand die dit al heeft uitgezocht/heeft ervaren/er wat zinnigs over kan zeggen :)?

  10. [deleted]

    29 jul 2016
    Verwijderd 3 jaren geleden door Jan-Willem
  11. 2 jaren geleden

    Beste allemaal,

    de meeste trailers zijn 7,2 meter. Het huisje dat daar op past is dan buiten maat : 6,00 bij 2,50.
    Maar een huisje van 7 meter lang, komt dan (denk ik) op een trialer van 8,2 meter ??

    Zijn de regels in Nederland hetzelfde voor een trailer van 7,2 of 8,2 meter ?

    Mijn vraag is: mag je met een trailer van ongeveer 8,2 wel over de snelweg ? en welk gewicht staat hier dan voor als het huisje leeg is ? Ik denk dat alle zware dingen (koelkast/ kachel/ tafel/stoel, ect) er eerst uit moeten om vervoerd te worden ?

    gr anne.

  12. Ik heb een link toegevoegd aan mijn eerste post: ANWB afmetingen van auto's en aanhangwagens
    Dit zijn in principe alle regels waar je rekening mee moet houden voor een tiny house op wielen

  13. De Vlemminx trailer is de enige reeele keuze op dit moment. Ik vind de prijs waanzinnig duur, maar ik ga mijn handen niet branden aan het lassen van een eigen frame, een ouder caravan slopen of wat dan ook. Als je toevallig zelf kan lassen dan zou je het wellicht voor de helft van de prijs kunnen doen, maar dat schiet niet op. Ze hebben op dit moment ook een model met een laadlengte van 840cm. Dat schiet op :)

    Zodra je met vrachtwagen trailers en zeecontainers gaat werken ga je jezelf op de kosten jagen. Hoe vaak wil je verhuizen? Wil je echt eens in de zoveel jaren, dan kun je net zo goed een tiny house niet op wielen zetten. Met zeecontainers zit je direct met condensproblemen omdat je buitenkant van staal is. Plus inhuur van vrachtwagenchauffeur, dieplader en hijskraan lijkt me een stuk duurder dan iemand met een dikke auto en een be rijbewijs.

    De pipowagens zijn goedkoper, maar het gewicht is vele malen zwaarder, en lijkt een stuk kleiner. Wil je een echt huis op wielen, dan lijkt me de Vlemminx trailer de enige keus.

  14. Ik denk dat een trailer voor een tiny-house een andere constructie vereist dan een caravan, boot of aanhanger. Bij een tiny-house zal het grootste gewicht op de buitenkant van de trailer zijn: de muren en het dak (die weer op de muren steunt) en alles wat verder aan/in de muren vast zit. Dat betekent in mijn ogen dat de trailer dit gewicht van de buitenkant naar de assen moet overbrengen. Met dit uitgangspunt, zet ik vraagtekens bij sommige trailerontwerpen die ik her en der zie.

    [2c]

  15. Dus als ik het ANWB verhaal goed heb begrepen mag je 2,55 meter breed/ 12,00 meter lang en 4,00 meter hoog zijn. En dan gewoon over de verharde weg rijden. Vele mogelijkheden dus.
    Mijn huisje zou ik graag 7 meter lang hebben. Dat zou geen problemen moeten opleveren.
    gr. anne.

  16. @obiwanjacobi Ik denk dat een trailer voor een tiny-house een andere constructie vereist dan een caravan, boot of aanhanger. Bij een tiny-house zal het grootste gewicht op de buitenkant van de trailer zijn: de muren en het dak (die weer op de muren steunt) en alles wat verder aan/in de muren vast zit. Dat betekent in mijn ogen dat de trailer dit gewicht van de buitenkant naar de assen moet overbrengen. Met dit uitgangspunt, zet ik vraagtekens bij sommige trailerontwerpen die ik her en der zie.

    [2c]

    In principe heb je gelijkt, maar vergeet niet dat een framewerk relatief licht is. En als je tiny house stil staat heb je hopelijk op de hoeken van die caravanpoten om alles stijf te houden. De trailers uit amerika zijn extreem overdesigned, puur omdat ze daar met andere gewichten mogen trekken. En omdat iedereen een truck heeft, maakt dat ook niet uit. In Europa zitten we gewoon met andere regels en dus moeten we de tiny houses erop aanpassen. In Amerika gooien ze ook letterlijk alles in die tiny houses, van marmeren aanrechten tot grote veranda's. Is allemaal leuk, maar wij moeten het doen met 3500 kg, inclusief persoonlijke spullen. Ik heb een aflevering gezien van een amerikaanse serie (niet tiny house nation) waar iemand zonder problemen over het gewichtsbudget van 10.000 lbs (~5.000 kg) was gegaan, 15.000 lbs uiteindelijk. Dat heeft in mijn ogen niks meer met tiny te maken.

    Even terug naar de trailers, die balken kunnen ook veel al hebben op basis van stijfheid, de manier waarop het in elkaar zit doet de rest.

  17. Bewerkt 2 jaren geleden door obiwanjacobi

    Lijkt me juist dat je bij het vervoer de stijfheid nodig hebt. Als je huis stil staat kan je alles steunen.
    Hoe dan ook, deze open uiteinden wekken niet echt vertrouwen bij mij...

    -image-

    Ik zou ook graag zien dat er trailers van aluminium komen, duurder maar wel lichter.

    En het zou helemaal mooi zijn als je helemaal geen trailer nodig hebt. Ik weet niet of dat haalbaar is, maar een sterke "doos" zou geintegreerd in je huis kunnen zitten. Dan hoef je er alleen nog wielen onder te zetten en een dissel aan te hangen.

  18. @obiwanjacobi Ik zou ook graag zien dat er trailers van aluminium komen, duurder maar wel lichter.

    Deze trailer is van aluminium... En het is goedkoper dan andere trailers, tenzij je tweedehands iets op de kop wilt tikken. Daarnaast is het ontwerp van deze trailer precies afgestemd op de bouw van een tiny house. Daar hebben ze vanuit de TU, bouw en trailerbouw over nagedacht.

    Als je voor een sterke doos wilt gaan dan is de bodem van een container misschien wel geschikt? Als je daar je huisje op bouwt kun je het met een zelflader transporteren. Enige nadeel is dat je niet veel ruimte hebt in de hoogte.

  19. In de link bovenaan deze discussie staat:

    material steel, O-beams

    Daarom ging ik er vanuit dat het geen alu was.

    Daarnaast is het ontwerp van deze trailer precies afgestemd op de bouw van een tiny house.

    Op welke manier dan?

    Het geintegreerde trailer idee komt voort uit de staal-frame voorbeelden die je her en der voorbij ziet komen. Ik was opzoek naar voorbeelden van het gebruik van (ultra) lichte bouwmaterialen, vandaar. Toen dacht ik, waarom zou je niet ook de vloer daarvan maken (met steunen om de krachten naar de wielen te krijgen)..?

  20. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

    Ik denk ook dat er veel lichter gebouwd kan worden door een zelfdragende carrosserie te ontwerpen voor een THOW. Maar ja, dan ziet het weer "normaal" uit en dat willen de meesten niet. De laatste tijd is dit idee trouwens weer opgepakt door "buscampers", campers gebouwd in een bestelbus met een zelfdragende carrosserie.

    Fruehauf is een van de weinigen trailerbouwers die tegenwoordig zo'n trailer met een zelfdragende carrosserie bouwen.
    http://www.trailergroep.nl/fruehauf/

    Voor touringcars is Setra (SElbst-TRAgengd) een van de eerste busbouwers die van deze methode gebruik maakte.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_K%C3%A4ssbohrer

    Bij sommige bussen zijn de ramen ook een "dragend" gedeelte van de carrosserie geworden. Dit alles om maar zo groot en zo licht mogelijk te bouwen. Ook camper/caravan bouwers doen er van alles aan om zo licht mogelijk te bouwen. Technisch zeer interessant, maar de meesten THOW bouwers willen toch wat anders.

  21. Nieuwer ›
 

of Meld je aan om te reageren!