Tiny House voor Ouderen

1. vorig jaar

@Petra V Ja dat topic kwam ik inderdaad ook tegen.

Klopt, maar ik richt me voornamelijk op ouderen die nog niet hulpbehoevend zijn en vaak nog behoorlijk actief zijn. Met name die ouderen zijn niet op zoek naar mantelzorg woningen, simpelweg omdat ze het nog niet nodig hebben. Juist toekomstgerichtheid is belangrijk voor het kopen van een woning als je wat ouder bent. Die 'actieve ouderen' hebben de zorg nog niet nodig maar dat kan omslaan en dan is het handig dat een woning hier al op berekend is.

In mijn onderzoek ga ik op zoek naar de wensen van die actieve ouderen en dat vertaal ik naar een ontwerp.

2. Beste @HannoP,

Ik ben bijna 54 en mijn vrouw 41. Als ik over paar jaar de pensioengerechtigde leeftijd bereik gaat mijn inkomen behoorlijk omlaag en krijg maar 50% AOW en heb geen aanvullend pensioen opgebouwd. Dus dat gaat behoorlijk minder inkomen worden dan we nu hebben.

Mede voor die reden zijn wij in de omgeving van Maastricht op zoek naar mogelijkheden hoe we kunnen overstappen naar een tiny house. Wij gebruiken nu ook maar een klein gedeelte van onze 85m2 woning dus wij hebben totaal geen problemen met klein(er) wonen.

Zoiets als https://www.funda.nl/koop/kelpen-oler/huis-40679867-tiny-house-in-voorbereiding-bouwnr-1/ lijkt me wel iets voor ons alleen dan wel in onze omgeving. Door de lagere kosten kan ik de inkomen val vanaf AOW opvangen en kunnen we met dezelfde koopkracht onze oude dag op ongeveer dezelfde voet verder leven zonder toeslagen nodig hoeven te hebben.

Tevens kan je dan duurzaam leven en ook daar weer aanzienlijk minder kosten.
    Ik heb contact gehad met onze gemeente ze vinden het een logisch goed en modern idee alleen konden zij niets voor ons doen omdat ze geen grond hebben die ze ons konden verkopen. Ik moet daarvoor bij bouwbedrijven zijn. Nou ja zo kom ik natuurlijk niet verder.

Zulke initiatieven zoals de link hierboven zou mij zeer aanspreken als dat hier in zuid-limburg ook werd gedaan. Mij lijkt het de ideale oplossing. Klein woning woning poetsen weinig energie kosten zonnepanelen.

Mij lijkt zoiets ook voor startende huiseigenaren ideaal nu de woningen met rap tempo steeds duurder worden. Je kan beginnen met een tiny house en als er kinderen komen na een tijdje kan je doorgroeien naar iets groters tot de kinderen weer "uitvliegen" en je weer tiny kan gaan wonen.