Isolatie

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

Aluminium-folie is dampdicht en kost niets. gewoon met behangselplak op de binnenkant van je afwerklaag (triplex?) aanbrengen.

3. Bij damp-open is het de bedoeling dat vocht grotendeels van binnen naar buiten gaat. Hoe dat met temperatuur zit weet ik niet, maar door de buitenste lagen steeds damp-opener te maken en dus de binnenste lagen minder damp-open, krijg je het effect dat het vocht zijn weg naar buiten zoekt.

Nu zeg ik zomaar wat, maar ik denk dat het zomaar zou kunnen dat je met een goede damp-open constructie, gevelbekleding, "spouw", waterdichte en damp-open folie, damp-open isolatie van meer open naar minder open en houten binnenzijde, eventueel met plaat of gipsafwerking, minder hoeft te ventileren. Voldoende (goede) planten zuiveren de lucht, geven iets warmte, maar zorgen wel voor meer vocht. Als dat deels via de wanden naar buiten kan, heb je ook minder warmteverlies door ventilatie. Warmteterugwinning via de ventilatie is als je het koopt eigenlijk te duur. Warmteverlies door ventilatie moet je dus zoveel mogelijk voorkomen.

Het binnenklimaat (vocht) en de warmte en koude opslag, zorgen er juist voor dat de koudere lucht van de nacht in de zomer het binnenklimaat overdag koeler houdt, en andersom. Daarnaast is de geluidisolatie van natuurlijke materialen ook erg goed. Chemische isolatie zoals PIR is als het goed is iets duurzamer, maar ik wil geen enkele chemische ontluchting in mijn huisje.

4. @Paul, heb je een link naar de Franse regelgeving omtrent Tiny Houses, ben erg benieuwd!

Ik ben aan het kijken voor de isolatie van de bodem. Ik heb een stalen frame, hierop komen uiteindelijk vloerplaten. In de vloer komt een minimum aan leidingwerk.
    Ik zit te denken aan een hard geperste plaat (PIR of EPS); Ik wil alleen de onderkant ook enigszins beschermd hebben maar vindt dubbel plaatwerk zonde van de prijs / gewicht. Ik zat even te denken aan dakisolatieplaten met een bitumenlaag, om deze laag aan de onderkant te doen, dit beschermt tijdens het rijden de boel voldoende dacht ik. Ben benieuwd of er nog andere suggesties zijn.

5. Die regelgeving is de RT2012 voor huizen >50m² en voor kleinere huizen de RT2005.
    Die RT2005 is veel eenvoudiger en nog zelf te doen zonder professional. Gewoon zoeken op internet naar een eenvoudige site met goede uitleg en eventueel Google Translate.
    Als uitgangspunt kun je 20cm glaswol in muren en vloer nemen met voor het dak 40cm en 4 dubbele ramen (2x dubbel glas) zonder koudebruggen, een mechanische ventilatie (luchtdicht) en een ecologische verwarming (bv. hout of een warmtepomp (met zonnepanelen)). Dat is (iets) overdreven voor RT2005 en RT2012 (meer RT2020) maar beter teveel dan te weinig ;). Als je toch nieuw bouwt is het niet veel duurder.

6. Zoals Paul al zegt, bij een open isolatie systeem loop je een groter risico op condensatie in de isolatie. Vocht en isolatie zijn in principe geen vrienden, omdat de isolatie waarde flink kan afnemen in vochtige omstandigheden. En die isolatiewaarde heb je vooral nodig in de winter, wanneer helaas ook de kans op inwendige concensatie het grootst is. Ik heb nogal wat 'verzopen' isolatie in m'n handen gehad met alle gevolgen voor houtrot, schimmelvorming etc. In combinatie met bijv. tuindaken of hoge vochtproductie in de binnenruimte is dit geen verzinsel maar harde praktijk. Of dit ook echt gebeurt in Tiny Houses hangt af van de balans: vochtopbouw <-> vochtafvoer. Voor gewone woningbouw is hiermee veel ervaring en is er ook veel studie verricht. Meer info vind je in het artikel van Professor Hendriks
    Ik ben benieuwd of iemand dit effect al heeft uitgezocht of ondervonden in een Tiny House dat al langer wordt gebruikt.

7. @Paul. Hmm... dat is dus ook niet echt bedacht voor een tiny house. Dat soort R-waardes en isolatiediktes zijn gewoon geen optie voor een TH(OW). Was even benieuwd omdat ik in toekomst weer terug wil naar Frankrijk. Hopelijk hebben ze dit tegen die tijd ook geupdate voor Tiny Houses...

8. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Dit zijn de waarden voor een vast TH, voor een THOW zijn er (nog) geen vereisten voor isolatie.
    In 2020 wordt het nog veel strenger, dan moet een nieuwbouwhuis energie-positief zijn. Een prima ontwikkeling vind ik.
    Nederland moet je eigenlijk niet in je vergelijk meenemen, dat is in Europa het stoutste jongetje van de eco-klas. Dat gaat dus ook binnenkort veranderen ;) .

Zo dik is het trouwens niet, een bakstenen huis met spouw heeft dikkere muren, natuurstenen huizen ook en strobalen-huizen ook.

9. [deleted]

27 jul 2016

Hallo allemaal, er is ook wel een andere optie hoor voor goede isolatie met een dunne wand, Isodun. Daarmee haal je aan isolatiewaarde van R=4,76 (paneeltje zelf) bij een dikte van 2 centimeter. Je bent dan echter wel beperkt in je doen en laten, want dit zijn vacuumpaneeltjes (VIP) die je niet kunt verzagen en zo meer.

10. Thanks, ik zet Isodun erbij. Is dat dan eigenlijk wel handig voor een tiny house? Ik denk dat je dan veel reststukjes krijgt die je moet zien op te vullen.

11. [deleted]

27 jul 2016

Afhankelijk van je ontwerp natuurlijk, wilde vormen geeft inderdaad problemen, maar ze hebben standaard maten al zoals 100x60, 50x60cm en 25x60cm. Als je skelet dus 60cm tussenruimtes heeft kom je al een heel eind. en dan bij doorvoeren pas je een stuk PIR toe bijvoorbeeld. deze dunne plaatjes zijn ook erg geschikt in een deur bijvoorbeeld.

12. Er zijn natuurlijk ook wat nadelen verbonden aan vacuüm isolatie, zoals de prijs (~3x ? ), de levensduur en de koudebruggen (die de totaal-isolatiewaarden natuurlijk laten zakken, warmte kiest altijd voor de gemakkelijkste weg ;) )

13. [deleted]

28 jul 2016

Helemaal mee eens dat er ook nadelen zijn, maar dat geldt voor elk materiaal. Isodun zelf heeft een lager koudebrug effect zover ik begrijp uit onderzoeken. Dit vanwege de kunststoffolie ten opzichte van een metaal folie. In mijn optiek weegt de isolatiewaarde bij de dunne dikte hier tegen op, ruimte is een schaars goed in een TH.

De prijs, durf ik geen uitspraak over te doen, echter voor een TH is dat minder van belang tegenover een normale woning. En ik denk dat het ook meer interessant is voor alleen de wanden, ik zou het iig niet in de vloer stoppen.

Wat voor nadeel zou de levensduur zijn? Voor bijvoorbeeld Optim-R van Kingspan beweren ze ook een levensduur die hetzelfde is als het gebouw zelf. Vage term wellicht maar ik ga er dan wellicht gemakshalve van uit dat dit toch wel minimaal 50 jaar moet zijn.

Optim-R heeft trouwens een RC-waarde van 2.85 (0,007 W/m.K) bij 2 centimeter dikte, dus gemeten inclusief de verliezen op naden en doorgifte van koudebruggen en ander montage materiaal. Wellicht dat dit dus ook meer realistisch is om aan te houden voor Isodun. Echter is dit nog altijd wel veel meer dan PIR en anderen bereiken.

Ik ben ook maar een leek wat dat betreft en dit is van wat ik online kan vinden allemaal. Niet erg veel trouwens betreffende VIP. Leek mij wel interessant in ieder geval :) Zeker als dit in combinatie met een I-liggers te gebruiken is, dan heb je via het skelet ook alweer een kleinere koudebrug en vallen de randen van de isolatiepaneeltjes ook in de balk in plaats van direct er langsheen.

Persoonlijk kijk ik ook meer naar het huisjes aspect dan naar verplaatsbaarheid. Geen idee of VIP daar goed tegen kan, neem aan dat er best wat krachten op komen te staan als je met je TH graag rond wilt kunnen rijden van plek naar plek.

14. Die koudebrug van het isolatiemateriaal is op zich niet zo erg, maar wel die van de spanten.
    Je moet je ook niet blind staren op de dikte van die isolatiematerialen, desnoods maak je je TH een paar m² groter om dat verlies te compenseren of ben je je wat meer stookkosten kwijt. Zo erg is het allemaal niet.
    De theoretische R waarde van die vacuüm isolatiematerialen is wel wat anders dan de rekenwaarde van de gehele wand.

15. [deleted]

29 jul 2016

@Paul Je moet je ook niet blind staren op de dikte van die isolatiematerialen, desnoods maak je je TH een paar m² groter

Tja daar gaat dit hele verhaal natuurlijk over.... Juist DAT kan niet 'zomaar' even, zeker niet als je op een trailer bezig bent en zeker de breedte nogal een belangrijk dingetje is.

16. Bij een THOW van 3500kg is dat wat lastig als je al elke centimeter benut hebt ;) . dat wordt dus iets meer stoken. Bij al die andere TH is het een keuze.
    Bij mijn camper heb ik 6cm isolatie en ga ik in de winter naar het zuiden, probleem opgelost.

17. Ik zou oppassen met glaswol en ook met steenwol. Lees maar eens wat er op de verpakking staat: draag beschermende kleding en stofmasker.

http://www.letselschade.nl/beroepsziekten/werken-glaswol-steenwol-even-dodelijk-asbest-zal-nabije-toekomst-vele-letselschade-claims-leiden/

18. Dus wat komt nu als beste materiaal uit de bocht? Of word het meest gebruikt momenteel bij de tinyhuisjes die nu gebouwd worden?

Ik hoor er graag over aangezien ik nu in het stadium zit dat ik het bouwontwerp ga maken.

Grt,

Niels Sinke

19. Qua isolatiewaarden maakt het allemaal niet zoveel uit welk materiaal je gaat gebruiken, de belangrijkste argumenten voor een keuze zijn geloof en prijs.
    De enige materialen die echt niet deugen voor TH(OW) zijn de zogenaamde dunne isolatiematerialen (aluminium folies). Alleen in combinatie met een ander materiaal is er soms wat voor te zeggen.

Zelf geloof ik niet in open (dus niet dampdicht aangebrachte) isolatiemethodes zolang ik geen onafhankelijke onderzoeken en testen hierover heb gelezen.
    Dus ik zou zeggen, zolang het tegendeel niet is bewezen (als iemand iets vindt graag de link), open materialen (glaswol, schapenwol, houtwol, enz.) zeker dampdicht monteren. Liefst met een ventilatie naar buiten. Eigenlijk andere materialen zoals schuimplaten ook.

(Hout)vezelplaten vind ik een leuk isolatiemateriaal, prikt niet (zoals glaswol) en het heeft een grote warmtecapaciteit. Ik gebruik het in combinatie met PS-schuim vastgelijmd met PUR-schuim (dampdicht).

Belangrijk is ook de warmtecapaciteit van je TH. Huisjes met een te lage warmtecapaciteit hebben een onstabiel binnenklimaat, dus binnen schommelt het tussen te warm en te koud. Hout is een geschikt middel om de warmtecapaciteit van je TH te verhogen. Beton, steen, water, enz zijn te zwaar voor een THOW.

20. Hoe zit het met de EPC (energieprestatiecoëfficient) eigenlijk? Ik heb heb zelf niets doorgerekend (weinig tijd en zin, als ook niet veel kennis), maar is dat lijkt me ook iets waar de waarde wat vrijer kan worden gelaten of gewoon weglaten? Energiezuinigheid is wel een belangrijk punt, maar voor tiny houses is dat vaak wel goed of beter geregeld. Woonwagen heeft de grens in het bouwbesluit van 1,3, maar andere woonfuncties 0,4.

21. Dampopen klinkt geweldig, maar de plaatkeuze is dan extreem beperkt en naar mijn mening zou je dan niks kunnen gebruik wat inwendig verlijmd is. Geen OSB, Multiplex of wat dan ook. Ik houd het gewoon op damp dicht, maar dan wel een luchtontvochtiger integreren in het huis. Gelukkig is een tiny house klein, dus makkelijk te ventileren. Ook de badkamer gewoon overventileren, zeker na het douchen.

Wat betreft isolatiematerialen, een materiaal zoals isobooster kan ook verwerkt worden. Is meer op basis van reflectie én stilstaande lucht. Werkt bizar goed en makkelijker in een houten frame te verwerken dan in een stenen huis. Helaas ook megaduur. R-waarden zijn heel goed. Ideaal in combinatie met IR-verwarming. Misschien dat ik dit zelf alleen in de vloer stop, en in mijn muren gewoon glaswol.

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!