Isolatie

  1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

    [deleted]

    28 jul 2016

    Helemaal mee eens dat er ook nadelen zijn, maar dat geldt voor elk materiaal. Isodun zelf heeft een lager koudebrug effect zover ik begrijp uit onderzoeken. Dit vanwege de kunststoffolie ten opzichte van een metaal folie. In mijn optiek weegt de isolatiewaarde bij de dunne dikte hier tegen op, ruimte is een schaars goed in een TH.

    De prijs, durf ik geen uitspraak over te doen, echter voor een TH is dat minder van belang tegenover een normale woning. En ik denk dat het ook meer interessant is voor alleen de wanden, ik zou het iig niet in de vloer stoppen.

    Wat voor nadeel zou de levensduur zijn? Voor bijvoorbeeld Optim-R van Kingspan beweren ze ook een levensduur die hetzelfde is als het gebouw zelf. Vage term wellicht maar ik ga er dan wellicht gemakshalve van uit dat dit toch wel minimaal 50 jaar moet zijn.

    Optim-R heeft trouwens een RC-waarde van 2.85 (0,007 W/m.K) bij 2 centimeter dikte, dus gemeten inclusief de verliezen op naden en doorgifte van koudebruggen en ander montage materiaal. Wellicht dat dit dus ook meer realistisch is om aan te houden voor Isodun. Echter is dit nog altijd wel veel meer dan PIR en anderen bereiken.

    Ik ben ook maar een leek wat dat betreft en dit is van wat ik online kan vinden allemaal. Niet erg veel trouwens betreffende VIP. Leek mij wel interessant in ieder geval :) Zeker als dit in combinatie met een I-liggers te gebruiken is, dan heb je via het skelet ook alweer een kleinere koudebrug en vallen de randen van de isolatiepaneeltjes ook in de balk in plaats van direct er langsheen.

    Persoonlijk kijk ik ook meer naar het huisjes aspect dan naar verplaatsbaarheid. Geen idee of VIP daar goed tegen kan, neem aan dat er best wat krachten op komen te staan als je met je TH graag rond wilt kunnen rijden van plek naar plek.

  3. Die koudebrug van het isolatiemateriaal is op zich niet zo erg, maar wel die van de spanten.
    Je moet je ook niet blind staren op de dikte van die isolatiematerialen, desnoods maak je je TH een paar m² groter om dat verlies te compenseren of ben je je wat meer stookkosten kwijt. Zo erg is het allemaal niet.
    De theoretische R waarde van die vacuüm isolatiematerialen is wel wat anders dan de rekenwaarde van de gehele wand.

  4. [deleted]

    29 jul 2016

    @Paul Je moet je ook niet blind staren op de dikte van die isolatiematerialen, desnoods maak je je TH een paar m² groter

    Tja daar gaat dit hele verhaal natuurlijk over.... Juist DAT kan niet 'zomaar' even, zeker niet als je op een trailer bezig bent en zeker de breedte nogal een belangrijk dingetje is.

  5. Bij een THOW van 3500kg is dat wat lastig als je al elke centimeter benut hebt ;) . dat wordt dus iets meer stoken. Bij al die andere TH is het een keuze.
    Bij mijn camper heb ik 6cm isolatie en ga ik in de winter naar het zuiden, probleem opgelost.

  6. 2 jaren geleden

    Ik zou oppassen met glaswol en ook met steenwol. Lees maar eens wat er op de verpakking staat: draag beschermende kleding en stofmasker.

    http://www.letselschade.nl/beroepsziekten/werken-glaswol-steenwol-even-dodelijk-asbest-zal-nabije-toekomst-vele-letselschade-claims-leiden/

  7. Dus wat komt nu als beste materiaal uit de bocht? Of word het meest gebruikt momenteel bij de tinyhuisjes die nu gebouwd worden?

    Ik hoor er graag over aangezien ik nu in het stadium zit dat ik het bouwontwerp ga maken.

    Grt,

    Niels Sinke

  8. Qua isolatiewaarden maakt het allemaal niet zoveel uit welk materiaal je gaat gebruiken, de belangrijkste argumenten voor een keuze zijn geloof en prijs.
    De enige materialen die echt niet deugen voor TH(OW) zijn de zogenaamde dunne isolatiematerialen (aluminium folies). Alleen in combinatie met een ander materiaal is er soms wat voor te zeggen.

    Zelf geloof ik niet in open (dus niet dampdicht aangebrachte) isolatiemethodes zolang ik geen onafhankelijke onderzoeken en testen hierover heb gelezen.
    Dus ik zou zeggen, zolang het tegendeel niet is bewezen (als iemand iets vindt graag de link), open materialen (glaswol, schapenwol, houtwol, enz.) zeker dampdicht monteren. Liefst met een ventilatie naar buiten. Eigenlijk andere materialen zoals schuimplaten ook.

    (Hout)vezelplaten vind ik een leuk isolatiemateriaal, prikt niet (zoals glaswol) en het heeft een grote warmtecapaciteit. Ik gebruik het in combinatie met PS-schuim vastgelijmd met PUR-schuim (dampdicht).

    Belangrijk is ook de warmtecapaciteit van je TH. Huisjes met een te lage warmtecapaciteit hebben een onstabiel binnenklimaat, dus binnen schommelt het tussen te warm en te koud. Hout is een geschikt middel om de warmtecapaciteit van je TH te verhogen. Beton, steen, water, enz zijn te zwaar voor een THOW.

  9. Hoe zit het met de EPC (energieprestatiecoëfficient) eigenlijk? Ik heb heb zelf niets doorgerekend (weinig tijd en zin, als ook niet veel kennis), maar is dat lijkt me ook iets waar de waarde wat vrijer kan worden gelaten of gewoon weglaten? Energiezuinigheid is wel een belangrijk punt, maar voor tiny houses is dat vaak wel goed of beter geregeld. Woonwagen heeft de grens in het bouwbesluit van 1,3, maar andere woonfuncties 0,4.

  10. Dampopen klinkt geweldig, maar de plaatkeuze is dan extreem beperkt en naar mijn mening zou je dan niks kunnen gebruik wat inwendig verlijmd is. Geen OSB, Multiplex of wat dan ook. Ik houd het gewoon op damp dicht, maar dan wel een luchtontvochtiger integreren in het huis. Gelukkig is een tiny house klein, dus makkelijk te ventileren. Ook de badkamer gewoon overventileren, zeker na het douchen.

    Wat betreft isolatiematerialen, een materiaal zoals isobooster kan ook verwerkt worden. Is meer op basis van reflectie én stilstaande lucht. Werkt bizar goed en makkelijker in een houten frame te verwerken dan in een stenen huis. Helaas ook megaduur. R-waarden zijn heel goed. Ideaal in combinatie met IR-verwarming. Misschien dat ik dit zelf alleen in de vloer stop, en in mijn muren gewoon glaswol.

  11. "Isolatie"materialen zoals Isobooster moeten volgens hun eigen site worden gebruikt met luchtspouwen waardoor de totale dikte weer vergelijkbaar wordt met glaswol zonder spouwen. Daarbij zijn de "R" waarden zijn "vergelijkbaar", dus niet met dezelfde methode gemeten.
    In Frankrijk en Engeland is er sprake van geweest om dit soort materialen niet als "isolatie" materiaal te mogen verkopen wegens misleiding.
    Op het internet zijn uitgebreide testen van dit soort reflecterende "isolatie" materialen te vinden van gerenommeerde test instituten. In Frankrijk is het hooguit als aanvulling toegestaan, gecombineerd met een klassiek isolatiemateriaal.

    Ervaringen met Actis, een soortgelijk isolatiemateriaal:http://www.bouwhelp.nl/vraag/38907_ervaringen_actis_isolatie

  12. Als je je tinyhouse bouwt van massief hout, dan heb je helemaal geen isolatie nodig.

  13. Interessante discussie.
    Heeft iemand hier ervaring met SIP panelen (http://www.siphome.nl/Techn.%20informatie.html )?
    Wat zijn de voor- / nadelen hiervan icm een THOW?

  14. Als ik creatief naar het bouwbesluit kijk dan kan ik een TH bouwen met:

    • een vloer met Rc van 3,5 m2K/W
    • een dak met Rc van 6,0 m2K/W
    • een gevel geheel bestaand uit ramen en deuren met gem U-waarde van 1,65 W/m2K (dus Rc van 0,6)

    Dat geeft veel binnenruimte bij beperkt oppervlak.

  15. Bewerkt 2 jaren geleden door prensel

    Hallo,

    Ik ben bezig om de geisoleerde buiten wanden van ons TH te 'ontwerpen'.
    Nu wil ik de buitenwanden als volgt opbouwen (van binnen naar buiten)

    5 of 6mm multiplex platen
    miofoil dampdichte folie (type ?)
    50*70mm ribben, gezaagd uit gebruikte vuren balken (dus uitgewerkt)
    70mm rockwool 210 tussen de ribben (of rockwool 433 ??)
    miofoil dampopen folie (type ?)
    22x37mm panlatten
    18mm red-cedar potdeksel

    Graag jullie commentaar/advies over deze opbouw.

    Groet,

    Paul

  16. Van de folie heb ik geen verstand, maar bedenk wel dat je multiplex platen aan de binnenkant flink bijdragen aan de stijfheid van je constructie. Daar zou je wat dikker kunnen nemen.

  17. 70 mm steenwol is nog niet eens R=2. Tenzij je gratis kunt stoken zal ik dat nooit doen. Waarom sowieso 70mm en geen 100 mm? Zoveel ruimte win je er niet mee. Goed, gewichtsbesparing valt dan mee, maar met multiplex platen slurpt het meeste gewicht op.

  18. @Stefan multiplex platen slurpt het meeste gewicht op.

    Hmm...

    Ik ben aan het tekenen met 100 mm hempflax (hennep) isolatie en 6 mm (berken)triplex. Het soortelijk gewicht verschilt per bron. Voor de hempflax heb ik nu 30-42 kg/m3 en de laatste is 700 kg/m3 (zelf gecontroleerd). Dat geeft dus bij de aangegeven diktes 3-4,2 kg/m2 wand en 4,2 kg/m2. Dat zit dus in dezelfde grootte orde.

  19. Wat ik bedoelde is dat het plaatmateriaal de grootste invloed zal hebben op je gewichtsbudget. Ik heb met 9 mm OSB gerekend op 5,375 kg/m2 en helaas krijg je deze niet dunner. Ze zijn lekker goedkoop. 6 mm triplex zit op 3-3,5 kg/m2 en 4 mm triplex op 2-2,5 kg/m2. Ik reken met wat marge. Isolatie is niet zo heel verschillend. Voor 100mm PIR zit ik op 315 kg in totaal.

  20. De 70mm was meer gemakshalve gekozen maar 100mm is inderdaad beter kwa isolatie. Kwa gewicht maakt het me niet zoveel uit aangezien ik toch voor een langzaam verkeer cq stationaire uitvoering ga. Mijn onderstel heeft 4 vliegtuigbanden die 2500kg per stuk kunnen dragen dus dat is niet het probleem :-)
    OSB als binnenbeplating moet ik even aan wennen, want hoe werk je dat netjes af ?
    Ben niet zon fan van die structuur in het zicht te hebben.

  21. @prensel langzaam verkeer

    Ik neem aan dat je een tractor gaat gebruiken voor verplaatsen? Zit ik tenminste over aan het denken. Met een BE rijbewijs zit je vast aan 3.500 kg en dat geeft met 7 meter slechts 500 kg/m. De trailer slokt daar al bijna 20% van op. Het klinkt veel, maar ik heb de indruk dat je al snel dat gewicht bereikt. Ik snap dus wel het idee om een airstream caravan te gebruiken, ook al ziet dat er van buiten minder als huis uit :-).

    @prensel OSB als binnenbeplating moet ik even aan wennen, want hoe werk je dat netjes af ?
    Ben niet zon fan van die structuur in het zicht te hebben.

    OSB heeft een soortelijk gewicht van 600 kg/m3 en triplex 700 kg/m3. De eerste is minimaal 9 mm dik, de laatste kan veel dunner. Alleen is het dan even uitzoeken hoe je het regelwerk maakt omdat het eerder zal golven met te weinig support. Uiteindelijk zal het qua gewicht niet veel uitmaken en als je toch al hebt besloten om zwaarder te gaan...

    Bij de verbouwing van mijn gewone huis heb ik in plaats van gipsplaten gipsvezelplaten (Fermacell) gebruikt. Daarin is een deel van het gips vervangen door papiervezels. De plaat is 10 mm tegen 9,5 mm voor gips en wat zwaarder per m2. Maar ook een heel stuk steviger. Een deuk in gips slaan kan iedereen, met gipsvezel zullen een aantal mensen hun hand flink beschadigen...

  22. Nieuwer ›
 

of Meld je aan om te reageren!