P

prensel

Lid

Laatst actief vorig jaar

  1. vorig jaar
    di 21 aug 2018 23:52:02 CEST
    P prensel postte in Gratis: steenwol.

    Het is ongeveer 30m2 bij een dikte van 6cm

  2. ma 20 aug 2018 12:45:38 CEST
    P prensel heeft het onderwerp gestart Gratis: steenwol.

    Hallo allemaal,

    Ik heb voor de liefhebbers 17 zakken (formaat vuilcontainer) vol met losse steenwol.
    Gratis af te halen omgeving Tiel (anders gooi ik het toch weg).

    Paul

  3. do 21 sep 2017 19:16:08 CEST

    Vanaf datum x mag alles in NL nog maar 2.55 breed zijn conform EU regels dus als je nu iets op 3.00 gaat bouwen ben je vanaf die datum ontheffingsplichtig...

  4. 2 jaren geleden
    wo 30 aug 2017 08:46:29 CEST
    P prensel postte in Metalen frame.

    Ik ben daar ook mee bezig:
    gewicht: 30% van hout
    prijs: 300% van hout
    Voordelen: het werkt veel makkelijker, alles wordt in de exacte maten vooraf gemaakt. Schijnt dat je een gemiddeld frame in 2 dagen met twee man volledig op kan bouwen.
    Zoek maar eens op Frame Factory die hebben er al een paar gemaakt.

  5. zo 06 aug 2017 10:57:31 CEST
    P prensel postte in Onderstel te koop 10.50*2.60.

    Onderstel is niet meer te koop.

  6. zo 06 aug 2017 09:22:56 CEST
    P prensel postte in We zijn (weer) begonnen...

    Terwijl de 'fundering' van de THOW in de maak is verdiep ik me ondertussen in de mogelijkheden voor de opbouw. Zoals eerder aangegeven overweeg ik om een staalskelet of staalframe opbouw te gaan maken. Bij veel THOW projecten in New Zealand zie ik veel staalframe opbouw omdat het zeer licht en sterk is. New Zealand heeft dezelfde beperkende eisen kwa aanhangers als die in Nederland gelden (max 3500kg, max 2.50 breed). In Nederland wordt die fabricagetechniek ook aangeboden (Frame-Factory en LeeFrame/LeeConstruct) maar toch heb ik niet het idee dat hier echt naar die bouwtechniek wordt gekeken als het om bouwen van een THOW gaat. Is daar een reden voor ? Prijs misschien of nog te onbekend ?

  7. za 05 aug 2017 09:10:09 CEST
    P prensel heeft het onderwerp gestart We zijn (weer) begonnen...

    Na een eerdere start (en stop) van de bouw van onze THOW ben ik weer begonnen. Na alles (weer en meerdere keren) overwogen te hebben toch maar besloten om de maatvoering drastisch aan te passen (te verkleinen) zodat de THOW achter een 'gewone' auto kan op de 'gewone' weg in alle 'gewone' landen :-)
    Dus uiteindelijk wordt het maximaal 3500kg gewicht, 255cm breed en de lengte 780 cm.

    Omdat ik zelf wat andere ideeen heb wat betreft opbouw van de bodem en de daarop steunende constructie kon ik me niet erg vinden in de 'standaard' THOW/boot onderstellen zoals die aangeboden worden.
    Zo wil ik bijv voor en achter het assenstelsel de vloer laten zakken zodat er daar meer totaalhoogte beschikbaar komt. Ook de versterking/ladderframe van de bodem komt niet onder het onderstel maar aan de bovenkant en wordt in de muren verwerkt.
    De buitmaat van de bodem komt op 250cm breed zodat er nog een paar cm overblijft voor de buitenafwerking. De (buiten)muren steunen dan ook af op de buitenrand en niet op de vloer zoals de meeste het nu opbouwen. Kwa muurconstructie twijfel ik nog over om die of in hout of in staal op te bouwen. Ik heb ergens gelezen dat uiteindelijk in staal wat lichter is dan hout en de maatvoering is in staal veel beter.

    Gisteren uiteindelijk alle basis ingredienten voor het nieuwe onderstel in Duitsland opgehaald. Nieuwe Knott assen, Knott oploopremsysteem, velgen, banden, verlichting etc. Inclusief remberekening voor de RDW, alles nieuw voor ongeveer de helft wat een 'standaard' THOW onderstel hier kost.

    De komende tijd wordt het zagen, lassen en slijpen en dan naar de RDW voor het kenteken.

  8. za 05 aug 2017 08:48:12 CEST
    P prensel postte in Rijbewijs B, B+ of BE?.

    @Rutmer Een andere interessante optie volgens mij:
    Tractor rijbewijs (niet moeilijk te halen) en dan kan je aanhanger 3 meter breed zijn. Een tractor is eenvoudig te huren of een boer vragen je te helpen voor een dagje in de winter.

    Let op dat ook die eisen voor langzaamverkeer vanaf 2020 of 2025 gaan veranderen zodat ook dan de aanhanger en lading maximaal 255cm breed mag zijn. Dit in overeenstemming met de rest van Europa. Nederland is nu nog een buitenbeentje met die 300cm breedte voor langzaamverkeer. Je mag in naburige landen daar nu al niet meer mee rijden.

  9. do 27 jul 2017 18:37:44 CEST
    P prensel postte in Onderstel te koop 10.50*2.60.

    Ik heb hem zelf opgehaald op een lange autoambulance (waar twee autos op kunnen).
    Die trekker was ook mijn eerste idee als transport voor de uiteindelijke TH maar heb nu toch besloten om alles wat kleiner/smaller te maken zodat het achter een LandRover past als 'normaal' vervoer.

    Er is eventueel ook nog een partij van 50 houten vloer/dakbalken bij te koop van 10x6cm en lengte 3.60. Die kan ik uiteraard zelf ook goed gebruiken maar dan moet ik ze allemaal weer inkorten en de restanten kan ik ook niks mee.

  10. di 25 jul 2017 13:07:15 CEST
    P prensel heeft het onderwerp gestart Onderstel te koop 10.50*2.60.

    Onderstel te koop:
    Wegens wijziging plannen (andere maat zelfbouw onderstel) heb ik een onderstel te koop.
    Het is een ongeremd onderstel geschikt voor langzaamverkeer.
    Afmeting is 10.50 * 3.00 en bestaat uit 2 assen met 4 (ex) vliegtuig banden die in totaal 10.000kg kunnen hebben.
    De twee hoofdliggers zijn 100*50*4mm. Aan de uiteinden zitten twee liggers met dezelfde afmeting, lengte 2.60m
    Aan beide kanten kan een dissel/trekstang ingestoken worden.
    De assen zijn ivm gewichtsverdeling iets uit het midden geplaatst.

    Vraagprijs: 750 euro.

Bekijk meer