P

prensel

Lid

Laatst actief vorig jaar

  1. 2 jaren geleden
    wo 03 mei 2017 23:56:42 CEST
    P prensel postte in Zelf <3500kg onderstel maken.

    @obiwanjacobi Wanneer je zelf een trailer gaat maken, bedenk dan goed waar de krachten spelen (hint: de muren) en waar die krachten moeten worden opgevangen op de trailer (hint: de buitenkant/rand) en naar de assen (en dissel) geleid worden. Ik zou de vlemmix trailer niet als voorbeeld nemen. In mijn ogen is dit een boottrailer met wat aanhangels. Als ik naar die constructie kijk, zie ik niks dat erop duidt dat ze over gewichtsverdeling (anders dan assen-dissel) hebben nagedacht.

    Ik heb als 'voorbeeld' een onderstel van een stacaravan die de afmetingen heeft/had van 360cm * 1050cm. Dat is kwa gewichtsopbouw gelijk zoniet nog zwaarder (op de wanden) dan een TH volgens mij. Maar omdat daar geen goedgekeurde assen onder zitten kan ik dat onderstel niet zomaar gaan gebruiken. Mijn plan is dus om dat onderstel op de juiste maat te brengen, (smaller en korter maken) twee nieuwe 1800kg Knott assen eronder te zetten met een nieuwe dissel en lichtbalk en klaar is het. Denk ik... De vloeropbouw bestond oorspronkelijk uit 10x7cm houten balken om de 30cm lagen met daarop een laag 18mm OSB. Mijn idee is om op het frame eerst een folie/rubberlaag, dan betonplex van 5mm, dan dezelfde balken met 10cm (2x5) piepschuim ertussen en afwerken met 18mm OSB of Berkenmultiplex. In het laatste geval kan de vloer dan gewoon met een aantal lagen parketlak mooi afgewerkt worden. Als sandwichconstructie is dat dan veel stijver dan de oorspronkelijke vloer was.

  2. wo 03 mei 2017 23:44:40 CEST
    P prensel postte in Zelf <3500kg onderstel maken.

    @Jan-Willem Even voor de volledigheid, de trailer mag max 2,55m breed zijn. De ondeelbare lading (het huisje) mag 3 meter breed zijn. Er moet dan wel gereden worden met gestreepte vierkanten.

    Ik ben benieuwd of je de zelfbouw trailer goedkoper voor elkaar kan krijgen dan Vlemmix. Dus ik zou graag je proces ergens volgen als dat kan?

    Die ondeelbare lading vind ik toch wel een dingetje want wat betekent dat nu echt ?
    Goed de aanhanger zelf is max 255cm, dat snap ik. Maar is een ondeelbare lading iets wat geschroefd zit of met spanbanden bevestigd of op een andere manier bevestigd ? En moet het afneembaar zijn en zo ja hoe snel ?
    Rijden met die vierkanten is natuurlijk geen probleem. Wel als je dan verplicht (maar dat is volgens mij niet zo) je met transportbegeleiding moet gaan rijden, dus zon geel/rood gestreepte auto ervoor en achter met zwaailampen...

    Goedkoper: ja dat denk ik wel omdat ik al het staal al heb liggen en apparatuur om te lassen etc ook. Het enige wat ik echt nieuw moet kopen zijn twee Knott assen in de maximale breedte, een dissel met reminrichting en remkabels en een lichtbalk. Alles dit voorzien van de nodige certificaten uiteraard.
    Mijn initiele vraag hoe dan de keuring bij de RDW gaat heb ik nog geen 100% duidelijkheid over. Moet je als zelfbouw trailert ook berekeningen kunnen overleggen of is het alleen een kwestie van voorrijden, een VIN nummer door de RDW laten inslaan, de nodige certificaten overleggen en klaar is het ?

  3. ma 17 apr 2017 10:45:11 CEST
    P prensel heeft het onderwerp gestart Zelf <3500kg onderstel maken.

    Hallo,

    Ik overweeg om zelf een <3500kg THOW onderstel te maken a la model Vlemmix.
    Aanschaf materialen en lassen is geen probleem maar waar ik nog niet heel veel duidelijkheid over heb is de RDW keuring/kenteken.
    Zoals ik het nu begrijp is onder het mom van 'zelfbouw' alleen vereist dat je binnen de gestelde maten valt, je de juiste verlichting hebt en een certificaat van goedkeuring hebt van de assen en de reminrichting/koppeling. Die laatste hoor je volgens mij gewoon bij nieuwkoop van de leverancier erbij te krijgen.
    Weet iemand hoe dit zit of heeft iemand deze weg al eens bewandeld ?

    Paul

  4. 3 jaren geleden
    zo 11 dec 2016 11:36:21 CET
    P prensel postte in Gewicht??.

    @hvdkamer J
    Onder en boven begin ik met een plank van 119x18 mm. Op de hoeken staat een balk van 119x44 mm. De tussenbalken zijn vervangen door I-beams in hout. Bespaart veel hout en niet veel zwakker. Met als extra voordeel veel betere isolatiewaarde. Een I-beam heb ik nu even gemaakt met twee latten van 44x18 mm en een 9 mm diepe groef waarin een 6 mm triplex plaat wordt gelijmd. De isolatie is Hempflax en ik lees dat dit weliswaar vocht kan afvoeren, maar slecht tegen plas water kan. De oplossing is een dampdoorlatend, maar waterkerende folie. Dat geeft ook nog eens een luchtspouw. Binnen denk ik aan 6 mm triplex en buiten Zweedse rabatdelen van Modiwood.

    Ik vind je opbouw met die I-profielen wel erg interessant om het zelf ook zo te gaan doen.
    Scheelt een hoop gewicht en betere isolatie ter plaatse van de staanders/I-beams. Wat voor mij ook een van de redenen is, is omdat ik nog behoorlijk wat vuren 50x50mm heb liggen die ik door wil zagen zodat ik 50x22mm overhoud, daar een uitsparing in frezen van 6 of 9 mm en dan ook met triplex (of evt OSB) wil verbinden. Jij schrijft over lijmen, kan eventueel nieten/tacken met bijv 35/40mm lange nieten ook of is dat niet sterk genoeg ?

  5. do 08 dec 2016 08:05:27 CET
    P prensel postte in Trailerkeuze.

    Ik heb gekozen om een onderstel van een houten stacaravan te gebruiken.
    De afmetingen daarvan zijn (oorspronkelijk) 10.5 x 3.5m en heeft aan voor en achterkant een insteek voor een dissel. Als wielen zijn 4 ex-vliegtuigbandjes gebruikt. Die kunnen tot 2500kg per stuk dragen. Voor normaal verkeer zijn deze bandjes niet toegestaan maar als langzaamverkeer volgens mij wel. Het onderstel zelf bestaat uit 2 lange kokerprofielen die op 200cm van elkaar liggen met daartussen wat dwarsliggers. De bodem wordt als sandwich constructie opgebouwd met 100x100mm balken die op 30cm van elkaar liggen. Onderzijde 8mm betonplex en bovenkant 18mm underlayment. Daartussen 10cm steenwol en dampremmende en dampdoorlatende folie. De vrije oversteek aan de zijkant is dus 50cm als ik uitga van totaal 300cm breedte.

  6. do 08 dec 2016 07:37:02 CET
    P prensel postte in Gewicht??.

    Een TH wordt toch als lading gezien op een aanhanger ?
    Dan mag de breedte van de lading toch maximaal 300cm zijn ?
    Op de diverse sites staat:
    "Lading mag in de breedte uitsteken mits de totale breedte (voertuig incl. lading) maximaal 3,00 meter is."

  7. do 08 dec 2016 07:26:08 CET
    P prensel postte in Isolatie.

    De 70mm was meer gemakshalve gekozen maar 100mm is inderdaad beter kwa isolatie. Kwa gewicht maakt het me niet zoveel uit aangezien ik toch voor een langzaam verkeer cq stationaire uitvoering ga. Mijn onderstel heeft 4 vliegtuigbanden die 2500kg per stuk kunnen dragen dus dat is niet het probleem :-)
    OSB als binnenbeplating moet ik even aan wennen, want hoe werk je dat netjes af ?
    Ben niet zon fan van die structuur in het zicht te hebben.

  8. zo 04 dec 2016 23:58:22 CET
    P prensel postte in Isolatie.

    Hallo,

    Ik ben bezig om de geisoleerde buiten wanden van ons TH te 'ontwerpen'.
    Nu wil ik de buitenwanden als volgt opbouwen (van binnen naar buiten)

    5 of 6mm multiplex platen
    miofoil dampdichte folie (type ?)
    50*70mm ribben, gezaagd uit gebruikte vuren balken (dus uitgewerkt)
    70mm rockwool 210 tussen de ribben (of rockwool 433 ??)
    miofoil dampopen folie (type ?)
    22x37mm panlatten
    18mm red-cedar potdeksel

    Graag jullie commentaar/advies over deze opbouw.

    Groet,

    Paul

  9. do 24 nov 2016 19:10:49 CET
    P prensel postte in Stel je even voor.

    Hallo allemaal,

    Ik ben Paul, woon in de buurt van Tiel en begin deze week samen met mijn vriendin aan mijn/ons eerste tiny-house project.

    We hebben een houten chalet/stacaravan uit 1990 gekocht die we volledig gaan strippen en demonteren en met die materialen een 'nieuw' mobiel tiny-house opbouwen. Dus hergebruik van alle bestaande materialen tenzij slecht of rot, dan wordt 2e hands gekocht en als dat niet kan dan wordt het nieuw materiaal.

    Uiteraard worden ook de afmetingen en het model geheel anders. De huidige maten van de stacaravan zijn 11.5*3.8 en we willen naar 10*3 gaan om zo binnen de grenzen van langzaam verkeer te blijven.

    De bedoeling is dat ons tiny-house uiteindelijk richting Den Haag of directe omgeving gaat.

    Groeten,

    Paul & Marjolein

  10. do 24 nov 2016 18:07:46 CET
    P prensel is lid geworden.