Nieuwe kans voor het briefadres

Je Tiny House is bijna klaar en je bent met een of meerdere gemeenten in gesprek over een legale woonplek voor jou en je huisje. Dit kost toch meer tijd dan gedacht, dus ga je tijdelijk met je Tiny House op een camping wonen, of bij een kennis op het erf. Dat gebeurt regelmatig, gemeenten hebben toch vaak wat tijd nodig om de mogelijkheden te onderzoeken wanneer het gaat om deze nieuwe woonvorm. Maar waar schrijf je je dan in?

We hebben her hier over inschrijving in de BRP, de Basis Registratie Personen. Je kunt je bij vrienden of familie inschrijven, maar dit kan gevolgen hebben voor hun inkomen (uitkeringen, belastingen). Bovendien is onjuiste inschrijving in de BRP strafbaar. Je kunt een kamer huren bij vrienden of familie, de Crisis en Herstelwet geeft hier mogelijkheden toe zodat het geen invloed heeft op hun inkomen. Je moet wel even netjes een huurcontract opstellen en tekenen en maandelijks het huurbedrag overmaken.

Je kunt ook een briefadres aanvragen bij je gemeente. Let op, dit is iets anders dan een postadres, dat echt alleen over je post gaat. Met een briefadres sta je ingeschreven in het BRP bij iemand anders, maar je woont er niet. Je geeft er mee aan dat de instanties je daar kunnen bereiken, je haalt daar je post op. Gemeenten geven een briefadres vaak maar tijdelijk af. Een half jaar of een jaar, hoewel verlenging mogelijk is. Het is best lastig om een briefadres aan te vragen, je moet aangeven waar je verblijft en je kunt alleen een briefadres aanvragen in de gemeente waar je verblijft. Makkelijker kunnen we het niet maken..

… of toch wel? Jazeker, er is een oplossing. Stichting Stop de Restschuld zet zich in voor mensen die in de financiële problemen zijn gekomen door restschuld. Wat heeft dat met Tiny Houses te maken? Nou niet direct iets, maar deze stichting bied mensen ook de mogelijkheid bij de stichting een briefadres aan te vragen. Ze hebben namelijk geconstateerd dat er duizenden mensen in Nederland zijn die geen adres hebben, omdat ze bijvoorbeeld door een scheiding snel hun huis uit moesten en tijdelijk op een camping wonen, en daar het probleem van het aanvragen van een briefadres tegen het lijf liepen. In samenwerking met de gemeente Den Haag bieden ze de mogelijkheid aan mensen in heel Nederland om bij hen een briefadres aan te vragen.

Hoe werkt het? Er zijn niet veel voorwaarden. Je stuurt een e-mail naar info@stopderestschuld.nl waarin je aangeeft dat je een briefadres wilt aanvragen. Je moet even naar Den Haag komen om de inschrijving te regelen, een bezoekje aan de stichting en aan het gemeentehuis. Je tekent een volmacht waarin je de stichting toestemming geeft je post te openen, waarna zij die voor je scannen en aan je e-mailen. De kosten voor deze service zijn € 50,-  per maand, daarvoor krijg je ook toegang tot het juridisch advies spreekuur op donderdag. Je moet eens in de maand of om de maand even langskomen om je papieren post op te halen, meer is het niet. Stichting Stop de restschuld heeft aangegeven dat ze Tiny House bewoners verwelkomen. Is dat niet mooi? Jammer dat het nodig is, maar mooi dat het kan.

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Axelantwoord
8 januari 2018 om 12:33

Interessant artikel. Het feit dat je een briefadres moet aanvragen bij een instantie die ‘Stop de Restschuld’ heet, betekent dat er nog heel veel huiswerk gedaan moet worden. De diversiteit van woonvormen gaat de komende decennia zeker verder uitwaaieren, dus de overheid moet snel daarop ageren en het proces aanpassen. De stichting waar wij ons postadres ooit hopen aan te vragen zou moeten heten ‘Ik maak zelf wel uit hoe en waar in woon’, een naam waarin de vrijheidsgedachte sterk naar voren komt, dus de liberalen zouden de nieuwe nomaden als de nieuwe koningen met tromgeroffel moeten ontvangen. Niet dat dat gaat gebeuren, maar dat terzijde. Wij willen over een aantal jaar in een elektrische camper wonen en ons door de wind de weg laten wijzen.

Margaantwoord
1 augustus 2018 om 09:10

Een mooi initiatief, maar vanuit bijv.Groningen wordt dit toch financieel minder aantrekkelijk. De 50 euro voor de service plus de 30 euro reiskosten per maand is 960 euro per jaar. En dan heb je het nog niet over de tijd die je er mee kwijt bent, vrijwel een volledige dag. Terwijl het aanvragen van een briefadres niks kost.

Reactie achterlaten