[vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column][vc_column_text]Dimka Wentzel is klusser / aannemer / timmerman, een echte aanpakker. Hij heeft een fascinatie voor tiny houses en is goed op weg om de eerste echte tiny house aannemer van Nederland te worden. Zo was zijn eerste tiny house tevens het eerste project in onze database en is hij alweer aan het nadenken over nummer twee. Omdat Dimka technisch goed onderlegd is en ervaring heeft met de bouw van tiny houses is hij de perfecte man om jullie meer te vertellen over dit zeer belangrijke onderwerp, de fundering van je kleine mobiele huis, oftewel het onderstel. Je kan de tiny house bezigheden van Dimka volgen op zijn website tiny-house.nl
Het bouwen van een huis begint natuurlijk altijd met de Fundering, Bij een Tiny-House is dat vaak een onderstel met wielen zodat het huis makkelijk verplaatst kan worden. Om de mogelijkheden te verkennen zijn we vorige week met een aantal mensen van Tiny House Nederland, Laurens van der Wal, Vincent Höfte, Bernhard Hoerl, zijn vriendin Maria Maya Mikulcova en ik, Dimka Wentzel bij Vlemmix aanhangwagens gaan kijken. Zij bouwen onder andere boottrailers, en deze zouden misschien best geschikt kunnen zijn als basis voor een Tiny-House. Daar ga ik in deze post dieper op in, dus laten we beginnen. Als je een Tiny-House op wielen wilt bouwen heb je aantal opties, hieronder drie mogelijkheden:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Een onderstel dat achter een personenauto vervoerd mag worden
Een aanhanger achter een normale auto moet altijd een type goedkeuring hebben, en boven de 750 kg, (dus in ons geval altijd) krijgt het een eigen kenteken. De maximale maten zijn dan 12 meter lang, 2,55 meter breed en 4 meter hoog en het maximale gewicht is 3500 kg. Uiteraard is er dan wel een auto die dat mag trekken (meestal een flinke 4×4 of een grote bus) en een ervaren bestuurder met BE rijbewijs nodig.
In de praktijk zal het gewicht vaak de grootste beperking zijn, de meeste Amerikaanse Tiny-Houses die je op YouTube en Google zult vinden zijn vaak veel zwaarder dan hier is toegestaan, gelukkig is er een hoop gewicht te besparen door lichter te bouwen, met bijvoorbeeld dunnere balkenframes en dunner en dus lichter multiplex in plaats het zware OSB dat in de Amerikaanse Tiny-houses vaak wordt gebruikt.
Een huis van een meter of 6-7 is met enig denk- en rekenwerk prima te bouwen onder de 3000 kg inclusief onderstel.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4486″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Het Onderstel aanmerken als landbouwvoertuig
De maximale maten zijn dan 12 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog en het maximale gewicht is 10.000 kg, aanvullend zijn er dan nog eisen voor reminrichting, verlichting e.d. voor zover ik heb kunnen vinden hoeven deze aanhangers niet gekeurd te zijn. Wel is het zo dat deze dus alleen met een landbouwvoertuig mogen worden getrokken, met een normale auto en dan maximaal 25km per uur is dus geen optie, tenzij je op privé terrein blijft natuurlijk.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4472″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Een onderstel gebruiken zoals onder een sta-caravan
Dit is een eenvoudig en ongekeurd onderstel, zonder reminrichting en is voor een handige doe-het-zelver eventueel ook nog zelf te bouwen. Deze kan op de openbare weg dan alleen vervoerd worden op een dieplader. De maximale maten tijdens transport zijn dan 12 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog, die hoogte is inclusief de dieplader, dit betekend dat de effectieve maat inclusief het onderstel rond de 3,5 meter zal liggen, en dan valt de mogelijkheid van een slaapzolder wel af.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1443045736666{margin-top: 40px !important;}”][vc_single_image image=”4485″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column][vc_column_text]Natuurlijk zijn er naast deze 3 opties nog meer varianten mogelijk, denk aan bijvoorbeeld een oude chassis/cabine van een vrachtwagen, een oude stadsbus, een BE-oplegger en ga zo maar verder… Omdat de “aanhanger achter personenauto” optie voor veel Tiny-house bouwers de voorkeur heeft hierover meer.
Tot nu toe kiezen de meeste Tiny-House bouwers er voor om een kant en klaar onderstel met keuring en kenteken te kopen en het huis aan te merken als lading. Dit mag in principe, (denk ook aan trailers met een zeecontainer,) als de verlichting zichtbaar blijft, het huis niet meer uitsteekt dan de normale beladings- regels, en het huis afneembaar blijft. Dit laatste leidt nog wel eens tot discussie, uiteraard hoef je huis er niet af te kunnen tillen, dit lukt immers ook niet met een paar betonplaten op een vrachtwagen…
Maar het moet dus in theorie wel mogelijk zijn om het huis los te maken en het er met een kraan of heftruck af te tillen, je mag het dus bijvoorbeeld niet vast lassen. Ergens heb ik ook zien staan dat het zonder gereedschap zou moeten kunnen maar dat kan ik in de wetsteksten dan weer niet terugvinden, voor de zekerheid zou je vleugelmoeren kunnen gebruiken. Zelf heb ik al heel wat kilometers gemaakt met mijn huisje (dat met bouten en moeren op de aanhanger bevestigd is), maar ben nog nooit aangehouden of gecontroleerd door politie dus heb nog geen ervaring met hun visie hierop…
Dan zijn er nog veel verschillende aanhangers die geschikt zijn of geschikt te maken voor het dragen van een Tiny-House, hieronder een overzicht[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1443045763482{margin-top: 50px !important;}”][vc_single_image image=”4494″ img_size=”large” css=”.vc_custom_1443046059205{margin-top: 60px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Een Plateau Aanhanger
Verkrijgbaar in bijvoorbeeld 5×2,2 meter of in maximaal 6×2,4 meter de hoogte van het plateau is minimaal 56 cm, maar vaker rond de 65 cm.
Voordelen:
- Relatief goedkoop indien je een standaard variant koopt.
- Makkelijk bouwen, stabiele basis.
- Geen wielkasten, dus ook handig als je een deur aan de zijkant wil.
Nadelen:
- Relatief hoog, waardoor je weinig hoogte in je mogelijke slaap-zoldertje overhoud.
- Maximale lengte 6 meter, in standaard uitvoeringen
- De plaats van de wielen is lastig aan te passen om de kogeldruk goed te krijgen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1443045763482{margin-top: 50px !important;}”][vc_single_image image=”4504″ img_size=”large” css=”.vc_custom_1443045977946{margin-top: 80px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Een verzwaard Caravan/Autotrailer onderstel
Standaard verkrijgbaar in 4 en 5 meter lengte van een aantal merken, op bestelling zijn ze ook wel groter te krijgen, dit is alleen geen standaard product en kan wel aardig prijzig worden, ook omdat er individueel een kenteken voor aangevraagd moet worden.
Hoogte van de bovenkant van trailer ligt zo rond de 50 cm, maar met een andere bandenmaat kan dit nog wel wat verlaagd worden.
Voordelen:
- Mooi stabiel en relatief licht chassis.
- Makkelijk bouwen, stabiele basis.
- Redelijk lage bouwhoogte.
Nadelen:
- Er zijn wielkasten nodig, dus beperkingen voor wat betreft indeling en deuren aan de zijkant.
- Maximale lengte 5 meter in standaard uitvoeringen, specials behoorlijk aan de prijs.
- De plaats van de wielen is niet aan te passen om de kogeldruk goed te krijgen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1443045763482{margin-top: 50px !important;}”][vc_single_image image=”4508″ img_size=”large” css=”.vc_custom_1443046210550{margin-top: 80px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Een Boottrailer
Dit is het model waar we vorige week naar gekeken hebben.
Standaard verkrijgbaar in 8,4 en 10 meter lengte, (dit is inclusief dissel) en 2,55 meter breed, er zou dan op de 8,4 meter uitvoering een opbouw van maximaal 7 meter passen.
Deze kan geleverd worden zonder alle rollen, liersteun en reling en is dan standaard 54 cm hoog, met lagere banden zou dit terug te brengen zijn naar 47,5 cm. Een andere mogelijkheid is nog om er z.g.n. 0 graden assen onder te zetten, dit zou nog ongeveer 5 cm hoogte schelen, risico is dan wel dat je af en toe aan een drempel blijft hangen..
Voordelen:
- Mooi stabiel en relatief licht chassis.
- De plaats van de assen is verstelbaar waardoor de kogeldruk makkelijk aan te passen is, dit moet afhankelijk van de auto tussen de 75 en 150 kg zijn.
- Lage bouwhoogte.
- Betaalbaar
Nadelen:
- Er zijn wielkasten nodig, dus beperkingen voor wat betreft indeling en deuren aan de zijkant.
- De Stijfheid van het chassis valt misschien wat tegen, dus dit moet dan meer uit de opbouw komen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”lab-full-width”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1443045763482{margin-top: 50px !important;}”][vc_single_image image=”4511″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Een custom trailer
Dit is natuurlijk het allermooiste, op maat een custom trailer voor je Tiny-House laten bouwen, dan kun je alle maten, eventuele bevestigingspunten, hoogtes e.d. naar wens laten maken.
Het enige echte nadeel is dat deze optie relatief duur is, dit komt vooral door het feit dat de constructie individueel moet worden getekend, doorberekend en gekeurd.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Oftewel, Keuze genoeg! De keuze van een onderstel zal dus erg afhangen van de wensen van de bouwer, of je bijvoorbeeld een slaapzolder wilt (dan is de hoogte belangrijk,) een deur aan de zijkant (dan liever geen wielkasten) en hoeveel geld je beschikbaar hebt. Succes bij deze keuze, en als je eens van gedachten wilt wisselen kun je altijd contact met me opnemen!
Groet, en veel bouwplezier!
Dimka Wentzel[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
hoi Dimka,
goed verhaal en mooi compleet! heb je een link naar de wetstekst over landbouwvoertuigen?
met 3.50 bouwhoogte vanaf onderstel kun je nog makkelijk een slaapzolder maken hoor, wij hebben de lofts op 2 meter vanaf de vloer en dan nog (slechts) een dikke meter tot de nok. prima!
groet
Leon
Hoi Dimka, ik wil in zuidfrankrijk een tinyhouse gaan bouwen, heb jij voor mij een link of ervaring wat daar de standaard normen zijn voor afmetingen en gewicht, of is zoals hierboven beschreven dit volgens europese norm?
groet Bianca
In Frankrijk mag je eigenlijk overal een gebouwtje neerzetten van < 20m² , tot 140m² mag je zelf bouwen zonder berekeningen of architect, Gebouwen tot 50m² is het bouwbesluit RT 2012 van kracht, daarboven RT 2020.
Om ergens te bouwen moet de CU (bouwgrond) dat toestaan, en je hebt altijd een bouwvergunning nodig.
Geen grote problemen.
Hoi Paul,
Je hoeft in Frankrijk weliswaar geen bouwvergunning te vragen, maar je moet nog steeds een melding van bouw doen die aan bijna dezelfde eisen moet voldoen en die ook geweigerd kan worden. De huisjes van minder dan 20 vierkante meter kun je wel zonder vergunning bouwen op een camping oid. niet op ander terrein. Wettelijk gezien mag je in Frankrijk zelfs een tiny house op wielen alleen op je eigen terrein zetten als je toestemming hebt van de burgermeester, en dan nog voor de maximale duur van 3 jaar. Niet dat iemand zich er aan houdt…
Hoi Dimka,
Ik lees met veel plezier de stukken en ga er zelf ook een bouwen.
Vraag: als je kiest voor een aanhanger voor achter de auto en je ziet het huisje als lading. Dan mag het huisje 3 meter breed zijn! Of zie ik dat verkeerd?
Groet selwin
Hallo Selwin, je kunt Dimka bereiken via zijn website http://www.tiny-house.nl Voor zover ik weet mag je huis maar 2,55 m breed zijn, ook als hij als ‘losse’ lading op de trailer staat. Groetjes, Marjolein
Een niet-deelbare lading mag volgens de wegenverkeerswet inderdaad 3 meter zijn. De aanhanger/trailer eronder echter maar 2,55. Wel gelden dan extra maatregelen in verband met borden op de lading e.d.
Vanaf 2025 schijnt deze wet te veranderen, dan mag losse lading ook niet uitsteken (alleen bij vrachtverkeer bij speciaal transport).
Hallo, ik heb meer een vraag dan een ‘comment’, is het in Nederland verplicht een tiny house op een onderstel te bouwen? Is er informatie over regelgeving mbt het bouwen/bewonen van een tiny house in Nederland?
Bedankt.
Hallo Sebastián, dankjewel voor je bericht. Het is niet verplicht om op een onderstel te bouwen, maar een tiny house voldoet niet aan de huidige regelgeving en als antwoord daar op bouwt men vaak op een trailer zodat de woning verplaatst kan worden als je wordt weggestuurd door bijvoorbeeld de gemeente. We zijn momenteel bezig met een blog post over de regelgeving die verbonden is met het bouwen van en wonen in een tiny house, nog even geduld!
Met vriendelijke groet, Marjolein
Heel nuttige informatie, Ik mis alleen een stukje over de schamel aanhanger en dan als gewone uitvoering en niet als landbouw. Ik probeer daar zelf al meer info over te vinden alleen valt dat best tegen hoe dat zit met regelgeving enzo. Misschien dat jullie daar wat meer over weten en hierbij kunnen plaatsen.
Dat geldt voor mij net zo zo graag meer informatie willen over de schamelwagen combinatie
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of iemand van jullie wel eens een op maat gemaakte trailer heeft laten maken en goede ervaringen heeft met een bepaald bedrijf.
Groetjes, Janna
Vraagje waarom bouwen we niet op een 3,5 meter brede trailer? Deze mag je dan zelf niet verplaatsen, maar wel door een speciaal transporteur. De wielen hangen dan aan de zijkant van de dieplader, en het geheel rust met de bodem hierop. Zo maak je eigenlijk gewoon een sta-caravan met de looks van een tiny house dan.
Op deze manier kan je dus wel zwaarder dan 3,5 ton en lekker breed.
Of mis ik nu iets?
Inmiddels heeft Vlemmix een speciale Tiny House Trailer in hun productaanbod:
https://www.vlemmixaanhangwagens.nl/nl/aanbod/tiny-house
Waarom geen schammel gebruiken? Zijn ook niet duur.
Iets wat nog niet belicht is, is dat wanneer je een onderstel met kenteken gebruikt er op het kentekenbewijs een type inrichting vermeld staat. Bij een boottrailer staat er bijvoorbeeld “Voor vervoer boten (21)”. Weet iemand of dit een probleem is bij een eventuele controle of bij een aanrijding? En is dit makkelijk (en goedkoop) om te keuren?
Ik zat te denken om een aanhanger van een vrachtwagen te gaan gebruiken om het probleem van het gewicht te omzeilen (ik ben in het bezit van CE), maar ik weet niet of en zo ja welke aanhanger daarvoor geschikt is. Ik dacht zelf aan een semi-dieplader zodat er geen problemen bij drempels e.d. ontstaan, maar ik weet niet of het technisch problemen gaat opleveren.
B
Hallo allemaal,
Wat een fijne site is dit met goede informatie.
Ik heb een vraag, mijn dochter heeft een Tiny house op wielen. In de gemeente is het niet toegestaan om een house op wielen te plaatsen op de eigen grond. Is het mogelijk om deze om te bouwen voor op een betonnen fundering o.i.d.
Ben benieuwd hoe jullie gedachten hier over is.
Hi
Ik lees overal dat je max lengte 12 meter is maar in het verhaal over vervoer en trailers zie ik dat niet terug of heb ik iets gemist?
Alvast bedankt!
Mvg
Babette vd Duin
Ik dacht aan het geschikt maken van een b e oplegger . Daarvan zijn er heel veel te koop je hebt dus ruime keus in afmetingen .
Maar vraag mij wel af hoe zit dat met houderschap belasting . Een b e trekker er voor en europa ligt aan je voeten , of ben ik naief ?