Verplaatsbaarheid van een tiny house

Op het forum en de facebook groep zien we geregeld vragen voorbij komen over de regels omtrent het verplaatsen van een tiny house. Er zijn voornamelijk veel vragen over afmetingen en mogelijkheden van trailers. In het verleden heeft Dimka Wentzel hier een mooie uiteenzetting voor geschreven. Sindsdien zijn er veel discussies geweest en is het volledige spectrum van verplaatsbaarheid duidelijker geworden. Met dit blog doen we een poging om een zo breed mogelijk beeld te schetsen van alle mogelijkheden.

Gebruik van een trailer

Het concept Tiny House zoals het uit Amerika is overgenomen gaat uit van een trailer die je zelf kunt verplaatsen. In Nederland kan dat met een BE rijbewijs en als je voldoet aan de wet- en regelgeving van de overheid. De meest bekende trailer op dit moment is ontworpen door Dimka en Bernard in samenwerking met een trailer producent. Een dergelijke trailer mag maximaal 12 meter lang zijn, 2,55m breed, 4 meter hoog en 3500kg zwaar inclusief lading. Door de beperking van het gewicht is vaak 7 meter het maximaal haalbare voor een huisje van 2,55 meter breed. Wat veel mensen niet weten is dat een tiny house gezien kan worden als ondeelbare lading. In dat geval mag het huisje 3 meter breed zijn en dus uitsteken ten opzichte van de trailer. Dit kan handig zijn om enigszins te voldoen aan het bouwbesluit voor particuliere en tijdelijke bouwwerken waarbij de binnenmaat minimaal 2,4 meter moet zijn. Je zult dan wel met rood-wit gestreepte vierkante markeringen op de achterkant van “de lading” de weg op moeten.

Landbouwvoertuig

Het is best een uitdaging om een huisje te ontwerpen dat voldoet aan het maximale gewicht van een normale trailer. Zeker als je gebruik zou willen maken van gevonden materialen die meestal zwaar zijn. In dat geval kun je kiezen voor een onderstel dat als landbouwvoertuig aangemerkt kan worden. In dat geval zijn de beperkingen 12 meter lengte, 3 meter breedte, 4 meter hoogte en een gewicht van 10.000kg. Een nadeel van dit onderstel is dat het alleen met een trekker vervoerd kan worden. Deze combi mag niet harder dan 25 km/u rijden. Een ander nadeel is dat deze platte karren vaak hoger zijn tot wel 1,15m. Er is dan niet genoeg ruimte meer om een slaaploft voor elkaar te krijgen. Een mooi alternatief voor de standaard platte kar is een Duitse uitvinding van Bremer-Maschinenbau. Deze oplegger heeft hydraulische wielen aan de achterkant zitten die het platform kunnen verhogen en verlagen. Met een maximale lengte van 7 meter en een maximaal gewicht van 8 ton is dit een goed alternatief.

Let op: landbouwvoertuigen die vanaf 2025 in gebruik genomen worden mogen nog maar 2,55m breed zijn. Om dan breder te kunnen bouwen zal je dus net als bij BE aanhangers het huis als ondeelbare lading moeten bouwen met de daar bijbehorende regelgeving. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5_Afdeling14_Paragraaf2_Artikel5.14.6 voor meer informatie.

Semi-dieplader

Ben je in het bezit van een BE rijbewijs van voor 19 januari 2013 dan kun je met deze combinatie zwaarder dan 3500kg gaan. Dit is echter wel afhankelijk van het gewicht van het trekkende voertuig. Voor de rest gelden dezelfde regels als de andere trailers. Hierover is meer te vinden op de website van Veldhuizen. Deze combi is eigenlijk alleen interessant als je zwaarder dan 3500kg zou willen bouwen en veel zou willen verplaatsen.

Euro-dieplader

De kosten van een trailer kunnen al snel oplopen van 3.600 tot 10.000 euro. Dit is relatief gezien veel geld voor een fundering van een tiny house. Als je niet vaak zou verplaatsen dan kan het interessant zijn om een eigen trailer achterwege te laten. Sta-caravans worden vaak vervoerd met een dieplader in combinatie met een autolaadkraan. Het is misschien al opgevallen dat deze objecten flink wat breder zijn. Dit komt omdat een transportbedrijf standaard in het bezit is van een vergunning voor het vervoeren van objecten tot 3,5 meter breed. Sta-caravans zijn vaak gelijkvloers omdat ze met gewone diepladers vervoerd worden die meestal 1,15m hoog zijn. Je kunt ook een tiny house bouwen dat geschikt is voor transport met een euro-dieplader. Dit zijn diepladers die een laadplatform hebben die lager dan 40cm kan zijn. Je houdt dan nog 3,6 meter hoogte over. Dit in combinatie met een maximaal laadvermogen van 27.000kg  zorgt er voor dat je een huisje kunt maken van 3,5 meter breed en maximaal 14 meter lang. Eigenlijk 15 meter, maar dan spreken we niet meer over een tiny house!
Ik heb mij laten vertellen dat het vervoer met een euro-dieplader ongeveer 100 euro per uur zal zijn. Je moet dan wel een combinatie met autolaadkraan hebben. Dus per verhuizing ben je ongeveer 400 tot 800 euro kwijt. Je kunt dus al snel 6 keer verhuizen als je vergelijkt met een standaard trailer.

Fundering

Kies je voor een groter, zwaarder huis zonder trailer dan is het wel belangrijk om goed te funderen. Verplaatsbare huisjes zijn relatief licht in gewicht, dus hele zware constructies zijn hiervoor niet nodig. Met enkele “stelconplaten” kun je je huis al funderen. Dit zijn betonnen tegels van 2 bij 2 meter met een dikte van 10 tot 30 cm. Elke plaat kan individueel al 8 ton aan. En met ongeveer 80 euro per plaat is het geen duur grapje. Je zult er wel rekening mee moeten houden dat deze platen ook tijdens het vervoer op de dieplader mee moeten, want ze wegen al snel 1000kg per stuk.
Een alternatief voor stelconplaten is schroeffundering. Zoals de naam al aangeeft zijn dit schroeven van 0,8 tot 2 meter lengte die je grond in kunt schroeven. Dit kan handmatig met een buis door rondjes te lopen of met een speciaal gereedschap. Afhankelijk van de ondergrond zijn diverse soorten schroeven beschikbaar die 1,3 tot 4,6 ton per schroef aankunnen. Ze wegen zelf maximaal 25kg per stuk. Eenvoudig in gebruik dus.

Keuzes maken

Voordat je begint aan het ontwerp van je tiny house zul je een keuze moeten maken wat betreft de verplaatsbaarheid. Wil je heel erg flexibel zijn en veel van locatie wisselen dan is een eigen trailer en rijbewijs interessant. Uiteindelijk kun je ook kiezen om een vast huis te bouwen van bakstenen op een betonnen fundering. Welke keuze je ook maakt, blijf onthouden dat je kiest voor een tiny house en dus voor een bepaalde overtuiging. Genoegen nemen met genoeg is het uitgangspunt en niet het opzoeken van het maximaal bouwbare.

De foto aan het begin van dit blog is de traditie van Bayanihan in de Filipijnen. Een festival waarbij bewoners elkaar helpen met het verplaatsen van hun huisjes. Deze traditie is bedoeld om meer samenwerking en het gevoel van community te vergroten.

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Tessaantwoord
11 januari 2018 om 11:23

Bedankt! FIjn om zelfbouwopties eens op een rij te zien met heldere uitleg.

Leanneantwoord
13 maart 2018 om 15:09

Hi!
Ik had een vraag met betrekking de ondeelbare lading, want dat is me nog op 1 punt niet helemaal duidelijk. Wij zaten te denken aan langzaamrijdend verkeer trailer te laten maken omdat je dan niet zo vast zit aan een bepaald gewicht (dat vinden wij erg onhandig). Daarbij mag je 3 meter breed, is ons verteld is door een trailermaker. Echter lees ik hier en daar op internet dat je na 2025 niet breder mag zijn dan 2,55.
Maar als je nou een trailer laat maken van 2,55 en daarop een tiny house van 3 meter als ondeelbare lading. Mag dat na 2025 nog wel? Komende tien jaar blijven we wel op een dezelfde plek maar na die tijd moet het toch verplaatst worden.
Ik kom er niet uit, hopelijk weet iemand dit… :):)

Ingeantwoord
19 juni 2018 om 11:11

Als ik de informatie in dit artikel combineer met de info uit de link naar Veldhuizen,lijkt het volgende ook een optie: Een Tiny House op de genoemde trailer van Dimka en Bernard, afmeting 2,5 bij 9 bij 4 hoog, gewicht maximaal 7200 kg. Alleen heb ik dan een vrachtwagen en een C1 + E rijbewijs nodig om hem te mogen verplaatsen. Klopt dat idee?

Reactie achterlaten